Museum Valkenburg presenteert in samenwerking met het Limburgs Museum de tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’. Er worden werken getoond uit de collectie van het Limburgs Museum van niet-Limburgse schilders die naar Zuid- Limburg kwamen. We lichten enkele topstukken uit. Dit keer….

‘Eijsden-Margraten gezien door de ogen van anderen’

Limburgse kunstenaars én kunstenaars van elders werden niet alleen geïnspireerd door het glooiende Zuid- Limburgse landschap maar ook door het landschap langs de rivier de Maas, die bij Eijsden ons land binnenkomt. De dorpen Eijsden, Oost-Maarland en Gronsveld liggen in het Maasdal. Het kunstenaarsechtpaar Roosenburg uit Amsterdam vestigde zich in de Tweede Wereldoorlog in Kasteel Oost in Oost-Maarland en nodigde diverse kunstenaars uit om hier te werken en te verblijven.

Willem Roelofs (Amsterdam 1822 – Antwerpen 1847) wordt gerekend tot de kunstenaars van de beroemde Haagse School. Hij vestigde zich in 1847 in België en reisde ook naar Duitsland, Schotland en Engeland. Hij kwam ieder jaar enkele maanden naar Nederland. Onder invloed van de Franse School van Barbizon trok hij er regelmatig op uit om in de natuur te schilderen. Dit schilderij in olieverf uit 1884 toont het pittoreske dorp Eijsden. Opvallend is het witte huis met de lange muur in dezelfde kleur.

Jopie Roosenburg-Goudriaan volde kunstacademies in Rotterdam en Wenen. Ze verhuisde met haar man, beeldhouwer Teun Roosenburg in 1942 van Amsterdam naar Kasteel Oost in Oost-Maarland. Deze plek groeide uit tot een bekende ontmoetingsplaats voor kunstenaars uit Noord- en Zuid Nederland. Op dit aquarel zien we een mergelwand bij Ternaaien achter een hoeve met land. Jopie wilde in haar landschappen vooral de sfeer vastleggen. Ze overleed in Eijsden in 1996.

Het dorp Gonsveld ging in 1982 op in de gemeente Eijsden en maakt sinds 2011 deel uit van de gemeente Eijsden-Margraten. ‘Gezicht op Gronsveld’ is gemaakt door Kees Andrea. Prominent aanwezig zijn het golvende landschap en de korenschoven. In het veld rechts zijn mannen aan het werk met paard en ploeg. Rechts op de achtergrond is een kerktoren zichtbaar.
Andrea studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in zijn geboortestad Den Haag. Hij maakte buitenlandse reizen en bezocht ook Limburg. In 1942 maakte hij een fietstocht met een schetsboek in zijn bagage. Hij had veelvuldig contact met de kunstenaars van kasteel Oost.

Nicolaas Wijnberg was de zoon van een Amsterdamse meestersteendrukker. Tijdens de Tweede Wereldoorlog streek hij neer in Limburg waar hij veel landschappen schilderde. Hij woonde en werkte in die periode in Kasteel Oost.  Later maakte hij deel uit van de ‘De Realisten’, een groep kunstenaars die zich toelegde op figuratieve kunst en zich afzette tegen de abstracte kunst van Cobra. Hij schilderde deze ‘Hoeve te Eijsden’. Het grondpatroon van deze hoeve is vierkant, delen van drie zijden zijn zichtbaar. Het werk is uitgesproken kleurrijk en heeft een tekenachtige vorm.

De tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’ is nog te zien t/m 26 januari 2020, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-zuid-limburg-gezien-door-de-ogen-van-anderen/