Op 15 januari is de expositie Target van Ans Lemmens gestart. Naast de bijzondere portretten van de aanslag in Parijs, exposeert Ans ook bijzondere florale portretten, zoals het uitgelichte portret van Nina. Ans heeft Nina leren kennen als een zeer stil en bijna verlegen meisje heb. Ze groeide echter uit tot een fenomenale performer; een echte koningin. Haar status heeft Ans getoond in haar oorbellen.

Zoals bij de andere werken uit deze serie heeft Ans de portretten in een cirkel geplaatst. Het is een soort afbakening, een stuk privacy waarover de toeschouwer niet verder wordt geïnformeerd. De achtergrond is een mengkleur van zwart en wit, een egaal grijs dat overal passend is, een typische eigenschap van deze kleur. Maar er zijn ook grote tegenstellingen tussen zwart en wit, weergegeven in grote bladeren die op hun beurt weer een verwijzing vormen naar symboliek (denk b.v. aan de vlag van Canada). “Als deze tegenstellingen teveel gaan overheersen, doemt het bruin op; in dit geval van een herfstig verkleurd blad uit mijn eigen tuin.”, aldus Ans Lemmens.

Het andere uitgelichte portret is van een roodharige vrouw. We kennen haar niet; het schilderij bewaakt haar privacy. Dat is meteen een signaal van de huidige tijd waarin selfies en ego-gerichtheid er maar van uit gaan dat iedereen geïnteresseerd is in alle mogelijke privé-informatie. We zien wel dat ze goed gekleed is en een oorbel laat ook enige status vermoeden. Maar, zoals bij alle overige portretten uit deze serie, heeft zij als versterking van het voorgaande een plaats in een cirkel gekregen.

De achtergrond is hier heel bewust aangebracht; om meer te weten te komen, moet belangstelling voor haar bestaan en ook enige kennis van de zijde van de kijker. We zien bijvoorbeeld sinaasappels, een vrucht met vele betekenissen, o.a. de kennis van goed en kwaad, ook vruchtbaarheid. Maar in dit werk refereert Ans naar de Sinterkaas periode. Hier staat de sinaasappel voor de gouden bal; de heilige Nicolaas gaf vaak goud aan verarmde meisjes en vrouwen en kocht hen zo vrij van een leven in de prostitutie.

De expositie van Ans Lemmens is nog tot 2 april 2023 te zien in Museum Valkenburg.