“Het maakt me dankbaar en zacht van binnen, door de velen reacties die ik de afgelopen twee maanden heb ontvangen over de bijzondere expositie hier en nu, in het voor mij zo dierbare en schone Zuid Limburg, in het Valkenburgs Museum van foto’s van de beroepsfotograaf Harry Heuts , die hij van mij heeft gemaakt, waren allen met bijzonder veel lof. Ook de manier waarop de foto’s zijn opgesteld met enkele werken uit mijn atelier hebben het geheel een magnifieke uitstraling gegeven die de expositie heel bijzonder maakt.

Van de twintig bijzondere foto’s neem ik er een even uit die voor mij er wel het meest uitsprong , namelijk de grote foto waar ik werkzaam was aan een eikenhouten piëta, zou ik willen benoemen als van een zeer hoogstaande kunstzinnige en technische kwaliteit… en van een sociaal esthetisch topniveau. De bijzondere lichtval op het voorhoofd van Maria en op die van mij, maken het, dat het geheel tot een heel bijzondere vormgeving komt met bijzondere invalshoeken.

De contemplatie komt hier goed tot zijn recht en voedt de actie. Het is ook goed te zien dat ik in mijn inkeer bezielt en inspireert word in mijn beeldhouwwerk en iets spiritueels in de actie ervaar. Het wordt een heilige handeling. Zodra dit verdwijnt in ons dagelijks leven is werk niets anders dan werk.

Ik ben dankbaar voor deze talenten , die mij geschonken zijn, en wil ook naast mijn monnik zijn , ook op deze kunstzinnige wijze zin geven aan mijn leven en hogere waarden in dit wereldse bestaan… én bij te dragen aan de verspreiding van s c h o o n h e i d en de verwondering van het maken alhier.

Ik hoop dat u met een open blik en open hart de werken heeft kunt benaderen ook in momenten van stilte.”

Fr. Leo Disch o.s.b

De expositie is nog tot en met 15 oktober te zien in Museum Valkenburg.