‘HET GESPREK’

“In mijn werk als beeldend kunstenaar ervaar ik verschillende stromingen.
Allereerst is daar het portret boetseren in opdracht. Enkele portretten die getoond worden zijn ontstaan tijdens de workshops portret-boetseren die ik in mijn atelier in Eindhoven geef.
Tijdens het portretteren bereik ik een sterke concentratie, waardoor ik tot diepere lagen van het model doordring en er niet alleen een uiterlijke gelijkenis ontstaat, maar ook een stukje van de ziel blootgelegd wordt. Voor mijzelf en de opdrachtgever altijd weer een wonderlijke gewaarwording.

In de tweede plaats boetseer ik vanuit eigen bron, geïnspireerd door ervaringen, bewustwording, emoties en ontmoetingen. Aanvankelijk is er een soort ‘gevecht’ tussen hoofd en gevoel, totdat ik volledig geconcentreerd raak en er bijna als vanzelf een beeld ontstaat. Zo wordt er gaandeweg een hoofd, een gezicht op een romp zichtbaar, waarvan de uitdrukking voldoet aan mijn diepere gevoelens, zonder daar bewust op in te zetten.

Een derde, ietwat onderbelichte stroom in mijn werk, is de combinatie van therapie met- en het boetseren van de persoon. Enkele van deze beelden, die ontstaan zijn tijdens dergelijke sessies, zijn nu ook te zien in het museum. Mijn model was een jonge vrouw met veel potentieel, maar in een diepe depressie. We maakten de afspraak dat zij telkens een houding aan zou nemen die haar gemoedstoestand weergaf en dat we tijdens het poseren zouden spreken over haar gevoelens. De lange pose en het gesprek zorgden bij haar voor meer inzicht en groei en voor mij leverde het prachtige diep doorvoelde beelden op”…

De beelden van Claartje van Oosterum zijn te zien in de duo-expositie in de Bovenzaal van Museum Valkenburg t/m 6 december 2020, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/duo-expositie-droom-en-werkelijkheid/