Museum Valkenburg presenteert in samenwerking met het Limburgs Museum de tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’. Er worden werken getoond uit de collectie van het Limburgs Museum van niet-Limburgse schilders die naar Zuid- Limburg kwamen. Sommige verbleven korte tijd, anderen vestigden zich voor vele jaren in Limburg. We lichten enkele topstukken uit. Dit keer….

‘Het Geuldal gezien door de ogen van anderen’

Pieter de Josselin de Jong (St-Oedenrode 1861 – Den Haag 1906) studeerde o.a. in Antwerpen en Parijs. Hij had vanaf het begin van zijn loopbaan succes in de kunstwereld. Ook kreeg hij onderscheidingen op diverse wereldtentoonstellingen. Op dit prachtige olieverfschilderij zien we de rivier de Geul in een glooiend landschap bij Cottessen (in de buurt van Epen, dicht bij de grens met België). Op de linkeroever staan overwegend bomen, terwijl het grasland op de rechteroever dominerend is.

Adriaan Herman Gouwe schilderde het Akerbos in Vijlen in 1914. Vijlen (gemeente Vaals) is het hoogst gelegen dorp van Nederland. Groene en blauwe kleuren overheersen in dit schilderij.
Herman Gouwe won in 1901 de prestigieuze Prix de Rome en reisde veel. In 1905 vestigde hij zich in Maastricht en woonde er tot 1910. Daarna kwam hij iedere zomer terug om het Limburgse landschap te schilderen. Hij wordt gerekend tot de Luministen, die het licht trachten weer te geven door het gebruik van kleur.

De twee pastels van Johannes Cornelis van Ham uit 1920 respectievelijk 1930 zijn beiden gesitueerd in Epen. Een typisch Z-Limburgse vakwerkboerderij verkeert deels in vervallen staat. Dit boerderijtype valt goed op in de groene heuvels van Zuid-Limburg. Het skelet van een traditionele vakwerkboerderij is gemaakt van hout, stenen, stro en leem. Van Ham laat hier de schoonheid van verval zien.

Ook het tweede pastel laat een gebouw zien in de vakwerkhuisstijl. Rechts zien we een gedeelte van een wit woonhuis.
Van Ham werd geboren in Gouda in 1892 en was grotendeels autodidact. Hij schilderde en tekende in realistisch-naturalistische trant.

De tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’ is nog te zien t/m 26 januari 2020, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-zuid-limburg-gezien-door-de-ogen-van-anderen/