‘Waar in ‘t bronsgroen eikenhout’  het Zuid-Limburgse landschap is al eeuwen een inspiratiebron voor kunstenaars.

Museum Valkenburg presenteert nu in samenwerking met het Limburgs Museum de tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’. Er worden werken getoond uit de collectie van het Limburgs Museum van niet-Limburgse schilders die naar Zuid- Limburg kwamen en geïnspireerd raakten door het landschap. We lichten enkele topstukken uit.

Dit keer dit schilderij in olieverf van Bernardus Cornelis Noltee zien we een span van drie paarden aan het werk. Een man leidt de teugel, twee anderen achter het gespan houden een balk vast. De Sint-Servaasbrug en huizenrij liggen op de achtergrond. Noltee (Den Haag 1922 – Dordrecht 1903) werd in zijn begintijd geïnspireerd door het Impressionisme van de Haagse School.

Matthieu Wiegman schilderde in 1920 het wachtershuisje aan de Tongersestraat. Het huisje, opgetrokken in rode baksteen, ligt wat naar achter. Op de achtergrond drie kerktorenspitsen deels verscholen achter huizen en bomen. Wiegman, geboren in Zwolle en woonachtig in Bergen, kwam regelmatig naar Limburg. Het on-Hollandse landschap deed hem aan Frankrijk denken.

We herkennen het Bassin in een schilderij van Harry Lips uit 1948. De donkere tinten overheersen. Twee boten in het water, de boot rechts slechts gedeeltelijk. Uit de schoorsteen van de boot links komt rook. Verder zien we aanlegkades met trappen en hoger gelegen huizen. Lips, geboren in Rotterdam, vestigde zich na de Tweede Wereldoorlog in Maastricht en was vooral een ‘plein-air’ schilder.

De mooie aquarel ‘Stokstraat te Maastricht’ is in 1944 gemaakt door de Amsterdamse aquarellist en tekenaar Piet Spijker. Het straatbeeld oogt erg druk. Achter een hekwerk op het stoepje voor de zaak met uithangbord ‘Schuilplaats’ staan een man (op de rug gezien) en vrouw hand in hand. Op de voorgrond vechtende kinderen terwijl enkele mannen toekijken, links de ingang van de Moorenstraat. Spijker is bekend om zijn stadsgezichten in zijn eigen specifieke stijl.

De tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’ is nog te zien t/m 26 januari 2020, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-zuid-limburg-gezien-door-de-ogen-van-anderen/