Tot en met 22 mei 2022 is in Museum Valkenburg de tentoonstelling ‘Kunst in liefde bloeiende?’ te zien met o.a. kunstenares Marijke Stultiens-Thunnissen (1927). In deze rubriek ‘Uitgelicht’ lichten we een bijzonder werk uit van Marijke.

Het was een bijzonder Kunstwerk van de maand dat Fransje Kuyvenhoven, conservator en onderzoeker, uit de rijke collectie van het Rijksinstituut Cultureel Erfgoed had gehaald om in haar weblog te tonen vanwege een blote verrassing!

Toen Museum Valkenburg ‘Landschap in Limburg’ van Marijke Stultiens-Thunnissen te leen vroeg, werd het schilderij eerst grondig schoongemaakt. Niet alleen werden daardoor de kleuren van het dorpsgezicht weer helder, ook vond de restaurator tot haar verrassing aan de binnenzijde van de afdekplaat een tweede voorstelling: een naakte vrouw. De kunstenares vertelde desgevraagd dat ze in de beginjaren van haar schilderscarrière weinig geld had en geregeld de achterzijde van schilderijen gebruikte voor studies.

Marijke Stultiens-Thunnissen kreeg van 1949 tot 1953 les van de Belgische kunstenaar Oscar Jespers aan de Jan van Eyckacademie. Het was er destijds niet toegestaan om naar naaktmodel te werken. Jespers maakte daar een einde aan en Marijke mocht als een van de eersten model Martha tekenen. Zowel het landschap als het model werkte ze uit in een naïef-realistische stijl. Pas in de jaren zestig ging ze abstracter werken.

Haar artistieke begaafdheid werd snel erkend: ze kreeg drie keer, in 1953, 1954 en 1956, de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst (tegenwoordig de Koninklijke Subsidie geheten) een aanmoedigingsprijs voor jong aankomend talent. Ze beoefende allerlei technieken (textiel, keramiek, werk op papier, olieverf) heeft de Rijksdienst alleen houtskooltekeningen en schilderijen van haar gekocht: zeven landschappen.

In 1960 exposeerde ze samen met haar echtgenoot Rob Stultiens en elf andere kunstenaarsechtparen in Kasteel Hoensbroek op de tentoonstelling ‘Kunst in liefde bloeiende’.

Tot en met 22 mei zijn beide kanten van dit schilderij te bewonderen op de tentoonstelling ‘Kunst in liefde bloeiende?’ in Museum Valkenburg, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-kunst-in-liefde-bloeiende/