Tijdens tentoonstellingen licht Museum Valkenburg samen met de kunstenaar of kunstkenners een specifiek werk uit, dit keer: Michelle Faaij exposeert in de bovenzaal van Museum Valkenburg met een serie portretten, waaronder een paar ontroerende portretten van haar kleindochter Elin.

Over de onstaansgeschiedenis van deze intrigerende portretten vertelt Michelle: “Mijn kleindochter Elin keek als baby al naar de schilderijen van haar oma. In augustus 2018, tijdens ‘het weekend van het portret’ met als thema zelfportret in Loods 6 te Amsterdam, kwam Elin, 2,5 jaar oud, samen met mama en haar broertje naar de zelfportretten van oma kijken. Ze vond het allemaal erg interessant. Daarna wilde ze graag zelf schilderen in oma’s verfhemd in het atelier en natuurlijk met oma´s verf. Tegenwoordig is Elin heel productief en gaat in snel tempo vooruit, van friemels en frutsels tot echte poppetjes met jurkjes en lange haren; Elsa´s en Anna´s van Frozen. Afgelopen zomer vroeg Elin of ik ook een schilderij van haar wou maken: ‘Beloof je dat oma?’ en oma zei: ‘Beloofd’. ‘Maar maak je dan ook een groot schilderij? En zo geschiedde. Elin poseerde gewillig en haar Oma maakte twee kleine schilderijen en één heel groot schilderij”

Michelle Faaij

De tentoonstelling ‘Karakter’ van Michelle Faaij is nog te zien t/m 29 maart 2020, kijk hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/expositie-karakters-door-michelle-faaij/