In deze kersttijd kunt u in Museum Valkenburg genieten van de prachtige iconen van de kunstenaars Theresia Fraats en Leon Joosten.

Graag lichten we de bijzondere icoon van Leon Joosten uit: Moeder Gods van Tichvin.

Over de herkomst van deze icoon zijn verschillende verhalen in omloop. Het meest realistische is het volgende verhaal.

Op 26 juni 1383 zweefde de icoon in een woordelijk licht boven het Lagodameer en is terecht gekomen bij de stad Tichvin.

in 1560 is ter ere van deze vondst een klooster gebouwd aan de oever van de rivier Tichvinka.

in 1613 verwierf de icoon grote faam toen het klooster werd belegerd door de Zweden. De monniken wilde de icoon naar Moskou brengen, maar kregen het niet van de plaats. Op dat moment verschenen de troepen uit Moskou en verjoegen de Zweden.

In 1617 werd een kopie gemaakt van de icoon. De oorspronkelijke icoon verdween in de tweede wereldoorlog.

Deze en nog vele andere fraaie iconen zijn tot en met 7 januari nog te bewonderen in Museum Valkenburg.