In Museum Valkenburg worden enkele werken Limburgs bekendste beeldhouwer Arthur Spronken. In 2018 overleed hij op 87-jaige leeftijd. Graag lichten we het bronzen portret van de Finse componist en violist Jean Sibelius uit. Hij maakte het in opdracht voor muziekcentrum Vredenburg in Utrecht (1995), waar een andere gieting staat. Arthur heeft het gemaakt op basis van foto’s, want Jean Sibelius was al overleden.

Het maken van dit portret was ook een erezaak voor Arthur, want zijn vrouw Varpu Tikanoja was Fins, en in het museum dat Varpu’s vader stichtte (Tikanoja Art Museum, Finland) zijn nog brieven te vinden van Jean Sibelius aan haar vader.

Van Jean Sibelius wordt gezegd dat hij de laatste 30 jaar geen compositie meer op papier kreeg. Hij zat vaak in het café. Toen zijn vrouw eens belde om te vragen wanneer hij naar huis kwam, zei hij: ‘Hoe kan ik dat weten, ik ben musicus, geen profeet’.

Het portret straalt een zekere getergdheid uit, maar ook kracht. Wat ook opvalt zijn de enorm grote oren. Die kan een componist en musicus wel gebruiken.

Deze en nog vele andere werken van de talentvolle kunstenaarsfamilie Spronken zijn nog tot en met 23 juli te bewonderen in Museum Valkenburg.