Leo Horbach, die momenteel nog exposeert in Museum Valkenburg, was van 6 tot 20 oktober 2023 aan het werk op    het Internationaal Beeldhouwsymposium ‘Borders in Europe’  in Castelo de Vide, Portugal. Er werd gewerkt in plaatselijke steensoorten: graniet en kalksteen. Een vierkante zuil in Fatima Kalksteen van 150 x 45 x 45 cm, getiteld ‘Unity in Diversity’, werd zijn eindresultaat.

Zijn sculptuur is een zuil die rondom in reliëf gehouwen is met vele hoofden, mensfiguren en gezichten, jong en oud. Tientallen handen, die het blok omvatten symboliseren de verbondenheid en saamhorigheid in de wereld van diversiteit.

Het beeld is symbolisch. Zo zou het moeten zijn. Eenheid in verscheidenheid. Aan het symposium namen beeldhouwers uit Duitsland, Portugal, België en Nederland deel. De sculpturen gaan deel uitmaken van het ‘European Sculpture Path’ en krijgen een plek in Castelo de Vide.

U kunt de fraaie kunstwerken van Leo Horbach samen met de foto’s van Loek Groenendijk nog tot en met 5 november zien in Museum Valkenburg.