De bereikbaarheid van het rustige Valkenburg veranderde in 1853. In dit jaar krijgt de stad een station aan de spoorweg Maastricht-Aken. Treinreizen en vakanties waren in de eerste jaren nog alleen bereikbaar voor de ‘beter gesitueerde klasse’. Na 1880 werden dat meer en meer de nouveaux-riches van het industrialiserende Nederland. Gevolgd door de in die tijd opkomende middenstand, lieden dus met een ruimere beurs. Al snel profiteren de eerste hotels zoals Hôtel de l’Empereur en Hôtel Croix de Bourgogne.

Valkenburg wordt een begrip: lieflijk gelegen, romantisch en gastvrij. Een stukje buitenland binnen de Nederlandse grenzen. Meer en meer Hollandse families komen zich vergapen aan de romantische bezienswaardigheden in het Heuvelland. Om de toeristenstroom in goede banen te leiden, wordt In 1885 in Valkenburg de eerste VVV van Nederland opgericht.

Intussen schieten de luxe hotels als paddenstoelen uit de grond. Hotel Vossen is één van de eerste. Hotel Vossen was een chique en luxe hotel, gelegen op de hoek Houthemerweg (nu Geneindestraat) en de Nieuweweg. In 1893 neemt familie Ubaghs-Vossen het hotel via openbare verkoop over voor F 42.000,- . en noemt het “Grand Hotel Ubaghs-Vossen (oud hotel Vossen)”.
De zonen van de weduwe Vossen openen in 1895, Hotel Vossen (van Arnold Vossen) aan de overkant (voormalige hotel Kessels) en Hotel Vossen Bellevue (van Gustave Vossen).
Rond 1920 neemt de familie Engels het hotel over, onder de naam hotel Trianon. In 1977 wordt het afgebroken en vervangen door appartementencomplex Bellevue.

Ontbijtsetje Hotel Vossen / Grand Hotel Ubaghs-Vossen

Tijdens de opgraving in het Halderpark (2015) vinden archeologen overwegend materiaal dat te dateren is rond 1900. Een aantal kogelflesjes, stoombier flesjes, zalfpotjes, Engelse importproducten en veel ander porselein en flessenmateriaal uit die tijd. Het mooiste voor de geschiedenis van Valkenburg is het materiaal dat direct te linken is aan Valkenburg, zoals hotelporselein van Hotel Vossen en Hotel Ubaghs-Vossen.
Het hotelporselein is gemaakt door F.W Crefeld, Kobes en Welco -porselein, de datering is van vóór 1929 (na 1929 heette het Krefeld). Het melkkannetje is gemerkt met “Gebr.Bauscher Weiden (Bayern) / Generaal-agent Bert Muller Amsterdam”, Bauscher verkocht in 1881 hotel porselein, (Sinds 1927 ging dit bedrijf over in Lorenz Hutschenreuter tot in 1998, daarna kwam het in handen van BHS AG Rosenthal

Leeuw Bier, AEB en Schutzmarke
Tussen de vele flesjes uit die tijd is ook een bierflesje van Schutzmarke Bier. Het flesje heeft een afbeelding van een paard.

In 1871 begint in Aken een brouwerij, Dortmunder Brauhaus. Er bestond in die tijd een bloeiende export naar overzeese werelddelen. In 1886 opende de bierbrouwer een nevenvestiging in Valkenburg in de voormalige Kruitfabriek aan de Plenkertstraat (Dittman & Sauerland Actiën Brauerei) Het was een strategische zet, om het bier voor de export gemakkelijk per trein naar Rotterdam te vervoeren.

De officiële naam was “Aachener Exportbier Brouwerij Dittmann & Sauerlander Actien Maatschappij “. Op de bekende oude flessen waar de naam Schutzmarke en een paard op staan zijn er daarnaast ook waar in de hals ‘AEB’ staat. De brouwerij werd echter door diverse mensen de Valkenburgsche Leeuwenbrouwerij genoemd. Vermoedelijk doordat de familie Dittmann voorheen bij de “Löwenbrauerei “actief was geweest. De brouwerij is bekend met een ‘leeuw’ als logo. Na de sluiting van het Duitse bedrijf maakt de brouwerij op 4 april 1921 een doorstart onder de naam Leeuw bier.

Deze en andere vondsten zijn nu te zien in het museum tijdens de expositie in de Jacques Vonckzaal; “Een kijkje in de keuken..”. Hier is tot en met 29 november een overzicht te zien van 25 jaar Archeologische Werkgroep Valkenburg, kijk voor meer informatie hier: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/expositie-een-kijkje-in-de-keuken/