Museum Valkenburg organiseert van 12 november 2023 t/m 14 januari 2024 in haar bovenzaal een thema-expositie over het ziektebeeld van dementie;een ziekte met grote gevolgen voor de zieke en zijn/haar omgeving.  Maar liefst 19 kunstenaars hebben kunstwerken gemaakt, gebaseerd op hun persoonlijke associaties en ervaringen met dit thema.

Alzheimer Onderzoekfonds Limburg vraagt permanent aandacht voor een probleem dat ons allen raakt. Door de toenemende ‘vergrijzing’ zal een groeiend aantal mensen als patiënt of als mantelzorger, te maken krijgen met dementie. De thema-expositie ‘Tabula Rasa’ gaat over het verdwijnen van herinneringen. Het brein van een kind is nog een ‘onbeschreven blad’ en in het brein van een mens met dementie wordt alles, wat tijdens zijn/haar leven ‘beschreven’ werd, langzaam weer uitgewist. Een aantal kunstenaars heeft zich verdiept in deze materie en werk gemaakt dat van toegevoegde waarde zal zijn bij ons begrip voor de gevolgen van deze ziekte.

Of de getoonde werken de gevolgen van dementie gemakkelijker bespreekbaar maken hangt af van de kritische waarneming en de mate van betrokkenheid van de individuele beschouwers. De kunstenaars lieten slechts hun persoonlijke ‘licht’ schijnen op de thematiek en laten het resultaat daarvan graag over aan de verbeelding van de bezoeker.