Rond 13.00 uur werd voor de deur van ons museum het bevrijdingsjaar mei 2019/2020 geopend.
Wethouder Bisschops hield een voortreffelijke toespraak en mannenkoor Walram zong enkele prachtige liederen, waarna het gloednieuwe Valkenburgse bevrijdingslied werd ingezet.
Dit lied, dat menigeen tot ontroering bracht, is gecomponeerd door de Valkenburgse gemeenteambtenaar Bob Heugen.

Om 14.00 uur vond de opening plaats van de kunstwerken van Karin van der Linden. De Vonkzaal geheel opgesierd met kunst bestaande uit op textiel aangebrachte materialen, was goed bezet en iedereen genoot van de mooie inleiding van Tineke Geurts, hoofd commissie wisselexposities museum de Kantfabriek te Horst.

Iets na 15.00 uur opende Resi Vervoort namens het museum onder grote belangstelling de vernissage van de overzichtstentoonstelling van het werk van Jan Tullemans en Wil Leenders.
John Vercauteren, curator gemeentemuseum Jacob van Horne te Weert, schilderde een sterk verbaal portret van de beide Weertse kunstbroeders. Het geheel werd vervolgens nog muzikaal opgeluisterd door Ira, de dochter van Wil Leenders en haar partner.

Aan het einde van de opening van de tentoonstelling Leenders/Tullemans overhandigde mevrouw  Lizenka Peters van de Rabobank Zuid-Limburg-Oost twee kenmerkende schilderijen van Charles Eyck als geschenk aan ons museum. Rabo hoopt op deze wijze kunstwerken die anders in depot verblijven weer onder de mensen te brengen.