—– PERSBERICHT —–

Drie openingen op zondag 7 juli

Museum Valkenburg organiseert dit jaar maar liefst 15 tentoonstellingen van met name Limburgse kunstenaars. Op zondag 7 juli worden 3 tentoonstellingen geopend en zijn daarna tot en met 1 september te zien in Museum Valkenburg. In dit persbericht vindt u nadere informatie over de 3 kunstenaars.

Helga Paetzold  ‘De scheppende kracht van het weefgetouw’

De kunstzinnige aanleg van Helga Paetzold (1933-1990) was op jonge leeftijd al duidelijk. Aan het einde van de oorlog vluchtte de familie Paetzold door de komst van het Rode Leger naar het westen en vond onderdak in Mönchengladbach. In 1952 werd haar afstudeerwerkstuk bekroond  door de Handwerkskammer van Nordrhein Westfalen en won ze de tweede prijs in de landelijke competitie, waardoor zij toegang kreeg tot de Werkkunstschule in Dusseldorf. Hier koos zij voor de opleiding textiele kunsten. Deze Werkkunstschule was gemodelleerd naar het beroemde Bauhaus, waar kunstenaars als Klee, Kokoschka en Kandinsky hadden gedoceerd en kwam haar kennismaking met de grote meesters van de twintigste eeuw zoals Picasso, Chagall, Léger en vele anderen. Na haar huwelijk met Hans Ottenheym vestigden ze zich in Sittard, waar zij vijf kinderen kregen. Vrijwel haar hele verdere carrière werkte zij regelmatig samen met architecten om in goed overleg wandtapijten voor een gebouw te realiseren. Er zijn in de loop der jaren nieuwe stadhuizen, provinciekantoren, scholen, instituten en directiekantoren, verspreid door het hele land, met een kleurrijk wandtapijt van Helga Paetzold voorzien. In augustus 1990 bezocht Koningin Beatrix het atelier aan de Begijnhofstraat. Ze overleed op 21 december 1990, bekend geworden door  haar indrukwekkende wandtapijten van monumentale afmetingen. Haar hele leven werkte zij volgens de traditionele weeftechniek, die zij tot in detail perfectioneerde. Zo was zij in staat haar meest genuanceerde gedachten in wol tot uitdrukking te brengen. Ook teksten en gedichten hebben haar bij haar werk geïnspireerd. Als eerbetoon aan deze bijzondere kunstenares is in Sittard een straat naar haar vernoemd.

Loe Jonas ‘De verborgen collectie’

Loe Jonas (1928 – 2011) neef van de bekende Maastrichtse kunstenaar Henri Jonas, was oorspronkelijk bestemd om in de voetsporen van zijn bekende neef te treden. Na 2 jaar Kunstnijverheidsschool in Maastricht gevolgd te hebben, koos hij voor het vervullen van de dienstplicht in het toenmalige Indië. In 1952 besloot hij alsnog naar de Jan van Eijck academie te gaan, waarin hij in het tweede jaar moest kiezen tussen tekenen/schilderen of de monumentale opleiding. Hij koos voor het laatste en kreeg in het 4e jaar een opdracht om in het Missiehuis in Cadier en Keer 500 m2 glas in lood ramen te vervaardigen. In 1960 moest hij zijn atelier in het ouderlijk huis wegens overlijden van zijn ouders verlaten en legde hij zich toe op fotografie. In 1970 verwierf hij een groot atelier en kon hij grote formaten gaan schilderen. Voor hem was het een geweldige uitdaging om met architectonische elementen aan de slag te gaan. Telkens vormen poorten, deuren en doorgangen terugkerende elementen in zijn werk. De laatste twintig jaar van zijn leven schilderde hij grote formaten in olieverf of acryl, veelal zeer gedetailleerd. Thema’s zijn vaak ‘relaties’, het ‘paradijs’ of het ‘gesprek’. Figuren worden geplaatst in landschappen met architectonische  elementen in een stijl die doet denken aan Dali of Gaudi.

Jo Peters (beelden)

In 1987 maakte Jo Peters (1954) zijn eerste beelden in klei. Zijn ambitie om kunst te maken werd steeds groter en hij ging op zoek naar andere mogelijkheden. In de bronsgieterij van Pie Sijen te Beek vond hij een inspirerende omgeving, waar hij in contact kwam met vele kunstenaars en leerde daar het toepassen van diverse technieken. De aantrekkingskracht van de materie steen, bracht hem in Italië, het centrum van de steenwereld. Daar maakte hij kennis met verschillende soorten steen en bekwaamde hij zich verder in beeldhouwtechnieken. Via het Global-stone project kwam hij in 1999 in Zweden terecht, waar hij sindsdien elk jaar een periode werkt en lid is van het kunstenaarscollectief KKV. De schoonheid van het werk, de eenvoud en kracht van de natuur, zijn wezenlijke kenmerken in het werk van Jo Peters. Zijn beelden in steen en brons spreken tot de verbeelding, doordat zij iets prijsgeven van de kracht en emotie, verborgen in deze materialen. In zijn museaal, artistieke domein laten zijn kunstwerken het leven zien zoals het is: hard, zacht, ruw en ongepolijst. Zijn beelden dwingen respect af door de eenvoud en hun oervorm.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor nadere inlichtingen over deze tentoonstellingen en/of interviews kunt u contact opnemen met: curator Resi Vervoort-Stevens tel 06 2244 6855.

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.