ROMANTIEK VAN HET BOERENLEVEN

ROB BROUWERS EN JACQUES VONK IN MUSEUM VALKENBURG

In het persbericht dat d.d. 1 september gepubliceerd is, staat onder de eerste alinea een foutieve einddatum vermeld. Deze is in dit nieuwe persbericht gecorrigeerd.

De boer vecht voor zijn bestaan. Het behoud van het boerenleven staat midden in de belangstelling. Museum Valkenburg wijdt juist in deze tijd een sfeervolle dubbelexpositie aan de romantiek van het boerenleven geschilderd door de kunstenaars Rob Brouwers en Jacques Vonk. In de vorige eeuw stonden boeren, hun werk en het landschap, centraal in het werk van deze twee kunstenaars. Rob Brouwers in de Belgische Voerstreek en Jacques Vonk in het Limburgse Heuvelland  woonden op enkele kilometers afstand van elkaar. Ze voelden zich allebei verbonden met de boeren in hun streek. Hun directe omgeving met zijn bewoners vormde een onuitputtelijke inspiratiebron, hun hele kunstenaarsleven lang. Rob schilderde bij voorkeur de gewone mensen in zijn dorp, Jacques hield meer van het landschap met vakwerkhuizen, boerderijen en vee.

Te zien van 23 oktober 2022 tot en met 22 januari 2023.

Het eigen dorp en tradities

Rob Brouwers (1941-2016) werd in Sint Truiden geboren maar net als zijn ouders, woonde hij zijn hele leven in Voeren. Aanvankelijk droomde hij van een carrière als wielrenner. Dat lukte uiteindelijk niet. “Niet genoeg talent,” vertelde hij ooit, lachend. Rob ging met meer succes naar de Jan van Eyckacademie in Maastricht, en ontdekte daar zijn tweede passie: schilderen. In het landelijke ’s Gravenvoeren, maakte hij de mooiste portretten van dorpsbewoners. De prachtige doorleefde koppen van boeren kon hij treffend weergeven. Dat kostte veel tijd. Hij zette zijn model niet met enkele streken neer, maar werkte laag voor laag. Verf opbrengen, deels wegkrassen, een nieuwe laag. En niet alleen boeren, maar ook een oude smid, een lid van de schutterij, een arbeider op het land, gaf hij een aureool. Zou Rob Brouwers zelf een schilderij van de boerenprotesten hebben gemaakt? “Dat zou best kunnen,” zegt Marieke Brouwers-Demollin nadenkend in het schilderachtige huis in ’ s Gravenvoeren, waar de geest van Robert voortleeft.  “Ik denk dat hij boze boeren met een riek zou hebben geschilderd, en een koe of een paard ernaast, strijdbaar maar wel menselijk.”

Demonstrerende boeren

“Rob zou het met de boerenprotesten van nu wel eens zijn geweest,” denkt  Marieke Brouwers. “Hij zou het eens zijn geweest met de protesten, maar hij zou het anders hebben gedaan. Dit gaat te ver. Rob zou het ludiek hebben aangepakt, met een pilsje of een dröpke. Of hij zou, zoals de boeren in Maastricht, kaas en vlaai hebben uitgedeeld. Dat is anders dan balen hooi of asbest op de wegen smijten. Dat heeft geen zin. Je neemt iedereen tegen je in. Maar hij zou het er wel mee eens zijn geweest. Tenslotte was hijzelf een boerenzoon. Maar Rob schilderde blije, tevreden boeren. Die hadden nog tijd voor een praatje. De boeren van nu doen het helemaal anders, alles moet steeds groter. Van ‘dikke boeren’ moest mijn Robert niks hebben.”

Boerenfamilie op zondag

Jacques Vonk was een import-Limburger. Hij kwam uit Rotterdam. In plaats van zijn vader in diens groothandel van groenten en fruit op te volgen, wou hij in 1948 naar de Jan van Eyckacademie in Maastricht. Hij slaagde er cum laude als glazenier en schilder. En eenmaal in Limburg geland ging Jacques nooit meer terug naar de Randstad. Hij woonde jarenlang in de Sint Maartenshoeve in Houthem-Sint Gerlach. Kunst was zijn roeping, Limburg zijn oase. Jacques nam deel aan de kunstenaarskolonie van Teun en Jopie Roosenburg in Kasteel Oost (Maarland). Hoewel hij eigenlijk altijd solist bleef en tot zijn overlijden in 2000 een heel eigen stijl ontwikkelde. Hij zette het landschap op doek zoals hij het zag, met boeren en mensen die aan het werk waren. Wie schilderde met zoveel gevoel een koe in de wei of een boer met kippen? Boerinnen op een krukje gezeten tussen koeien die gemolken moesten worden. Zelfs een pas geslacht varken op een ladder werd kunst. Een boerenfamilie, netjes op zijn zondags gekleed, wachtend op het bezoek dat ging komen. Koffie met vlaai stonden klaar. Zoveel verliefde paartjes beeldde hij uit voor de boerderij, nog even smoezen in het maanlicht… Liefde en romantiek waren nooit ver weg bij Vonk.

Het romantische boerenleven in beeld, aan beide kanten van de grens. Hoe lang zal het nog bestaan? De expositie in Museum Valkenburg laat impressies zien van een land dat sterk vervaagt of al verleden tijd is. Hoog tijd om beelden van deze kunstenaars te gaan zien en vast te houden.

‘Romantiek van het boerenleven’  is te zien in Museum Valkenburg van 23 oktober 2022 tot 22 januari 2023. De opening vindt plaats op zondag 23 oktober om 14.00 uur.

Voor meer informatie over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met Resi Vervoort-Stevens tel. 06 2244 6855 of met Museum Valkenburg: