—– PERSBERICHT —–

ICONEN VAN LIMBURGSE KUNSTENAARS IN MUSEUM VALKENBURG

De Kersttijd is een periode van bezinning en tradities. Museum Valkenburg maakt daarom van 3 december tot en met 4 januari ruimte voor iconen van twee Zuid-Limburgse kunstenaars: Theresia Fraats uit Maastricht en Leon Joosten uit Eijsden. De kersttentoonstelling laat veertig werken zien, van iedere kunstenaar twintig iconen. Beide iconenschilders hebben na hun pensionering tijd en gelegenheid gekregen voor deze bijzondere schilderkunst.

Theresia Fraats is voormalig docente handenarbeid. Een deel van haar collectie bevindt zich permanent in de Koepelkerk in Maastricht. Leon Joosten heeft in Nederland cursussen gevolgd maar kreeg bovendien les in iconen schilderen van docenten uit Palech in Rusland. Zijn iconen zijn inmiddels te zien in de Sint-Christinakerk in Eijsden en in de O.L.Vrouwe Basiliek in Maastricht. Hij draagt zijn kennis graag over aan mensen die net als hij gegrepen zijn door iconen en ze zelf willen schilderen. Op aanvraag geeft hij cursussen voor groepen van maximaal acht personen. Ook publiceert hij regelmatig in ‘Eikonikon’, een tijdschrift over iconen.

Iconen virus

Leon Joosten werd gegrepen door een iconententoonstelling in Oostende. De broeders van de Sint-Pieter- en Paulusabdij uit Dendermonde hadden daar een expositie ingericht met voornamelijk Russische iconen. Dat bracht hem op het idee zelf iconen te gaan maken. “Maar ik had een drukke baan als IT-manager en opgroeiende kinderen, weinig tijd dus. Om toch te beginnen heb ik flink wat boeken gekocht met afbeeldingen van iconen. Hoe meer ik over heiligen en iconen las, hoe groter mijn fascinatie werd. Ik ben belijdend katholiek. Het geloof heeft een grote betekenis voor me. De verhalen over heiligen raakten me. Ze kregen nog meer betekenis in gesprekken met Russische mensen waar ik les van kreeg. Mensen met een orthodoxe achtergrond hebben een echte band met hun heiligen. Het is een hulpmiddel in hun geloof. Bij oorlogen wordt de overwinning opgedragen aan de heilige waarvan ze een icoon vereren. Hun heiligen staan dichterbij dan in onze belevenis.

Les van traditionele Russische schilders

Uiteindelijk kwam Joosten in contact met de Stichting Vera Eikon, een vriendenkring van iconenschilders. Daar kreeg hij les van Marita Heckmanns. Via Vera Eikon kon hij cursussen volgen bij het echtpaar Paramonov uit Palech in Rusland en bij Oksana Stanovskaja uit Moskou. Hij leerde veel over techniek, over de Oosterse en de Russisch-orthodoxe kerk en vooral over de Russische werkwijze bij het schilderen van iconen. “Het is bijzonder dat de techniek van het schilderen eeuwenlang onveranderd is gebleven. Iconen hebben daardoor een soort eeuwigheidswaarde. Ik zoek ook nog voortdurend op Russische en Griekse websites naar achtergrondinformatie. Met behulp van vertaalprogramma’s lukt dat heel goed. Mijn ervaring in de IT komt me nog steeds van pas,” aldus een enthousiaste Leon Joosten.

De expositie wordt zondag 3 december om 15 uur geopend en is tot zondag 7 januari te zien.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor nadere inlichtingen over dit evenement en/of interviews kunt u contact opnemen met: curator Resi Vervoort-Stevens tel 06 2244 6855

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.