Laden Evenementen

Hank Beelenkamp en Ingrid Breuers: duotentoonstelling van een beeldhouwer en een keramiste

Museum Land van Valkenburg presenteert van 17 mei – 28 juni 2015 in de bovenzaal de expositie  ‘Hank Beelenkamp en Ingrid Breuers; duotentoonstelling van een beeldhouwer en een keramiste’.

“Bloemen in een vaas”,keramiek, Ingrid Breuers

Ingrid Breuers maakt aardewerk, steengoed en tuinkeramiek. Vaak zijn gezegdes en symboliek de uitgangspunten van haar werk, en gebruikt ze de natuur en de dierenwereld als onderwerp. Haar werk is door de tijden heen ontstaan. Voltooid is een werk pas na een langdurig proces, totdat het beste resultaat er staat. De kracht die uit haar werk spreekt, komt voort uit een vormgeving met een heldere directheid waarin de beschouwer onmiddellijk de essentie kan herkennen. Ook een vleugje humor en relativering ontbreken niet.

“Vrouw in het gras” Hank Beelenkamp

Hank Beelenkamp wil met zijn beelden autonome voorwerpen maken waarin iets dwingends gebeurt, zodanig dat het oog er naartoe getrokken wordt en de behoefte ontstaat het beeld aan te raken. In dit streven staat hij niet alleen. Mensen doen dit al duizenden jaren, worstelend met praktische problemen en vormen. Bij Hank Beelenkamp is het niet anders. Hij noemt zich daarom geen vernieuwer, wat dat dan ook moge betekenen. Hij kijkt eerder achteruit dan vooruit, en werkt vanuit een traditie die er was en altijd zal blijven. Hij vindt het wonderlijk wat hij daaruit kan ervaren en leren. Zijn ‘vernieuwingen’ spelen zich af op de vierkante centimeter van een nieuw beeld. Dat lijkt niets, maar daar heeft hij, zoals hij zegt, nog een heel beeldhouwleven mee te vullen!

Zijn werkwijze is simpel. Hij neemt een steen, denkt na, pakt zijn beitels en begint te werken. Het beeld zelf laat hem zien wanneer het af is. Hoewel er over het algemeen herkenbare elementen aan zijn beelden te zien zijn, gaat het hem niet om de herkenbaarheid van die elementen, maar  om de vorm en de ontroering. In die zin kunnen zijn beelden abstract genoemd worden.

Het museum dankt het Huis voor de Kunsten voor de financiële bijdrage in het kader van de promotie van Limburgse kunstenaars.

Hank Beelenkamp en Ingrid Breuers

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig