Laden Evenementen

Museum Land van Valkenburg presenteert van 3 september tot 5 november 2017 in de Jacques Vonkzaal de expositie ‘De geheime prenten van Charles Eyck’. Voorafgaand aan de opening op zondag 3 september om 15.00 u. geeft dr. Lou Spronck om 13.30 u. een lezing over ‘De Percessie van Scherpenheuvel’ van Theodoor Weustenraad.

In 1931 verscheen een gedrukte uitgave van ‘De Percessie van Scherpenheuvel’ van Thedoor Weustenraad, een tekst in Maastrichts dialect uit het midden van de 19e eeuw. De illustrator was Charles Eyck. Maar bijna niemand wist dat, en dat moest zo blijven, vond hij. Aanvankelijk had Eyck enthousiast zijn prenten vervaardigd, maar later spijt gekregen.

Waar was hij dan zo bang voor? Met zijn prenten illustreerde hij een tekst waarin de geestelijkheid er in komische bespottingen flink van langs kreeg en de sexuele moraal van die tijd ver overschreden werd. Alle medewerkers aan de uitgave moesten daarom anoniem blijven. Anders zou hun bestaan in Maastricht en omgeving wel eens erg moeilijk kunnen worden door de macht van de Kerk en de notabelen. Het was het jaar 1931. Juist in die tijd kreeg Charles Eyck zijn eerste kerkelijke opdrachten. Hij was bang die te verliezen als bekend zou worden dat hij aan dat ‘verderfelijke’ boekje meegewerkt had. Publiekelijk heeft hij zijn medewerking daarom nooit erkend. Nooit zal hij vermoed hebben dat aan zijn geheim een tentoonstelling zou worden gewijd.

De expositie leidt u aan de hand van de prenten door het komische verhaal van De Percessie. In het museum is een (gratis) brochure verkrijgbaar over het Percessie-verhaal, de historische achtergrond, de band van Weustenraad met Valkenburg, en Eycks wanhopige pogingen exemplaren weg te houden.

Aan de tentoonstelling zijn twee lezingen verbonden. Beide keren is de spreker dr. Lou Spronck, neerlandicus én historicus en kenner van de literatuur in Limburg. De datums zijn zondag 3 september 13.30 u., voorafgaand aan de opening (15.00 u.), en zondag 1 oktober om 11.30 u.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig