Harrie Geelen presenteert een overzicht van zijn werk.
14 augustus t/m 6 november.
2de verdieping
Expositie Harrie Geelen ‘De Vogeltjesboom’

Museum Land van Valkenburg (bovenzaal) presenteert van 14 augustus tot 6 november 2016 de expositie ‘De Vogeltjesboom’ van Harrie Geelen. Harrie Geelen werd geboren in Heerlen (1939) en ging school in het Bernardinus College.

Op de tentoonstelling zijn veel van zijn illustraties te zien, en ook schilderijen van vogelbomen, portretten van zijn vrouw Imme Dros, en niet eerder geëxposeerd vrij werk. De feestelijke opening zal plaatsvinden op zondag 14 augustus 15.00 u. Harrie Geelen en Imme Dros zullen beiden aanwezig zijn. Jos Solberg zal namens het museum de opening verrichten.

De Vogeltjesboom, Harrie Geelen.
Velen kennen nog de TV-series ‘Oebele’, ‘Q en Q’ en ‘Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer’. Ze behoren tot de klassiekers uit de TV-geschiedenis. Met een gemiddeld kijkcijfer van 3,1 miljoen is ‘Q en Q’ de best bekeken Nederlandse jeugdserie aller tijden. Tekst en melodie zitten nog in het hoofd van velen, maar wie weet dat Harrie Geelen voor deze series de scripts en de liedjes schreef?
Veelzijdiger en productiever dan Harrie Geelen kan bijna niet. Hij ziet zich vooral als schrijver, maar is daarnaast schilder, tekenaar, tekenfilmer, regisseur, componist en illustrator. Als alleskunner was hij daarnaast nog stemacteur en vertaler. Zijn creativiteit is niet te stoppen. Elk jaar kwam er wel wat belangwekkends uit zijn handen.
Zo regisseerde en schreef hij de speelfilm Pinkeltje, met de figuren uit de boeken van Dick Laan. Hij werkte bij de Toonder Studio’s als scenarist, tekenfilmer, regisseur en ‘creative director’. Hier schreef hij o.a. het script voor de film ‘als je begrijpt wat ik bedoel’, maar won ook een Gouden Kalf voor zijn animatiefilm: ‘getekende mensen’.
Voor de solovoorstellingen van Frank Groothof schreef hij de liedteksten, o.a voor ‘De Toverfluit’ van Mozart, Fidelio van Beethoven en Carmen van Bizet. Hij maakte twee speelfilms: ‘Carmen en ik’ en ‘Annetje Lie in het holst van de nacht’, naar het gelijknamige boek van Imme Dros, en de dertiendelige serie ‘de Sommeltjes’, alles met gebruikmaking van digitale technieken.
Harrie Geelen schrijft en illustreert nog steeds verhalen en gedichten voor kinderen, en is al jaren bezig met een lijvige roman ‘kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer’. Bij uitgeverij Van Oorschot verscheen al een roman en een verhalenbundel waarin herhaaldelijk herinneringen verwerkt zijn uit zijn jeugd in Heerlen. Onlosmakelijk met hem verbonden is zijn vrouw Imme Dros, een van de bekendste schrijfsters van jeugdboeken en tevens vertaalster van de Ilias en de Odysseia. Hij illustreert vrijwel al haar boeken en onlangs nog het met een ‘griffel’ bekroonde ‘Tijs en de eenhoorn’ en ‘De kapper uit de Dapperstraat’, een verhaal voor de jeugd over de jeugd van Karel Appel.
Zowel in binnen- als in buitenland ontving Harrie Geelen vele prestigieuze prijzen. Het volgende is slechts een greep uit een lange lijst. Veel producties van hem bij de Toonder Studio’s werden bekroond op festivals in Parijs, New York en Helsinki. De operavoorstelling Fidelio ontving een internationale bekroning. De film ‘Carmen’ werd bekroond in Wenen. Voor zijn illustraties voor Het beertje Pippeloentje van Annie M.G. Schmidt ontving hij een Gouden Penseel. Samen met zijn vrouw Imme Dros ontving hij in 2006 de Woutertje Pieterse Prijs voor het jeugdboek ‘Bijna Jarig’. In 2014 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In 2001 organiseerde het Letterkundig Museum in Den Haag een overzichtstentoonstelling van het werk van het echtpaar Geelen-Dros.
In de museumshop zijn tijdens de tentoonstelling diverse boeken van Harrie Geelen en Imme Dros te koop.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig