Eerste van nieuwe reeks exposities in Museum Land van Valkenburg

Passie voor kunst en kunstenaars; een privé-collectie

15 mei – 14 augustus 2016

Museum Land van Valkenburg begint dit voorjaar met een nieuwe reeks exposities: ‘De privécollectie van… .’. Hierin wordt een selectie uit de kunstverzameling getoond die een particulier of echtpaar – wonend in Limburg – in de loop der jaren heeft opgebouwd. De aftrap van deze serie wordt zondag 15 mei gedaan met de verzameling van het echtpaar Wim en Sjé Weijnen-Gilissen. Als echtpaar bouwen zij in een periode van 40 jaar gezamenlijk kennis op van kunst en cultuur, raken betrokken en bezoeken vele kunstenaars en exposities. Wim is bedrijfseconoom en Sjé had een leidinggevende functie in de zorg. Hun belangstelling betreft de beeldende kunst, maar ook de klassieke muziek, waarbij instituten als het Amati Ensemble en de Philharmonie Zuid Nederland een rode draad vormen.

In de collectie van het echtpaar Weijnen zijn hun bewegingen, hun fascinaties en keuzes te volgen. Op vakantie aan de Côte d’Azur wordt hun aandacht getrokken door werk van de veelzijdige kunstenaar Jean Cocteau. Tijdens een verblijf in Domburg is dat het geval met de vrij onbekende beeldhouwer Nico van Rijsbergen. In hun collectie spelen Limburgse kunstenaars een hoofdrol, zowel Amsterdamse Limburgers als Ger Lataster en Pierre van Soest, als ook kunstenaars die in de regio werken of hebben gewerkt. De tentoonstelling loopt tot en met 14 augustus 2016.

Artifort als basis

Wim Weijnen gaat vanaf 1973 als econoom bij Artifort in Maastricht werken. Daar leert hij de internationale wereld van kunst en design kennen. Als beginnend stagiair maakt hij een marketingplan voor de bekende vouwstoel ‘Plia’ uit 1968. Onder leiding van Harry Wagemans wordt Artifort de plek waar Wim en Sjé Weijnen door contacten met ontwerpers, fotografen en kunstenaars hun betrokkenheid bij kunst en kunstenaars ontwikkelen. In de showrooms worden regelmatig exposities georganiseerd, samen met de uit Amsterdam afkomstige Piet Clement, die van grote betekenis is geweest voor de bloei van de grafiek in de vorige eeuw. Er zijn exposities van onder andere Roger Raveel, Ger Lataster en Pieter Stockmans. Sjé Weijnen raakt direct betrokken bij Artifort door haar medewerking aan de totstandkoming van een boek en een tentoonstelling over het bedrijf bij het 100-jarig bestaan in 1990.

Liefde voor grafiek

Wim en Sjé Weijnen komen beroepshalve en privé regelmatig bij Piet Clement. Daar zien ze Ger Lataster aan het werk en andere kunstenaars. In zijn Galerie Printshop drukt Piet Clement in samenspel met grafici als Constant, Jef Diederen, Harrie Gerritz, Jan Hendrix, Ger Lataster, Reinier Lucassen, Jan Montijn, Guillaume le Roy, Roger Raveel en Pierre van Soest. Werk van deze kunstenaars wordt opgenomen in de toonzalen van Artifort, en ook Wim en Sjé Weijnen kopen werk van hen. Grafiek is kunst die ze zien ontstaan, die betaalbaar is en waarmee zij een grote affiniteit ontwikkelen.

In zijn Artifort-tijd komt Weijnen ook in contact met Borek Sipek en diens voorliefde voor het postmoderne. Het echtpaar koopt een stoel en kapstok die Sipek heeft ontworpen voor de werkvertrekken van president Václav Havel in Praag, geproduceerd door Vitra. Artifort gaat niet verder met Sipek, maar Wim en Sjé Weijnen blijven hem trouw. Hun collectie bevat o.m. glasobjecten waarmee de Tsjechische kunstenaar grote bekendheid heeft verworven.

Kunst uit Maastricht en het Heuvelland

Vanaf 1993 werkt Wim Weijnen bij de Provincie Limburg. De kunstzinnige belangstelling van het echtpaar richt zich nu sterker op kunstenaars in Maastricht en het Heuvelland. Ze knopen persoonlijke banden aan met onder andere Rob Brouwers, Patrick Creyghton, Jos Hameleers, Lo van der Linden en Marijke Stultiens en verzamelen werk van hen. Ook kopen ze op veilingen werk van eerdere generaties, onder wie Edmond Bellefroid, Charles Eyck, Charles Hollman en Henri Jonas. In hun huis exposeren enkele jaren regelmatig jonge kunstenaars, onder wie Marte Hameleers, Michel van Henten en Abraham Neufeld.

Fien Huth

Ook werk van Fien Huth behoort tot de collectie Weijnen. De bekende schilderes uit Kerkrade overleed in 2007. Ze had bij leven enkele personen gevraagd zorg te dragen voor haar culturele erfenis. Deze werd ondergebracht in de Stichting Fien Huth. Een werkgroep, waarvan het echtpaar Weijnen deel uitmaakte, inventariseerde alle werken, zowel op doek als op papier. In 2011 kon de Stichting een boek presenteren van haar oeuvre, met recensies en andere documenten tegen de achtergrond van de culturele ontwikkeling in de jaren 1960-1990. De Stichting verzorgde daarna een uitgave van een reeks beeldreportages door zes fotografen van Limburgse kunstenaars. Ook heeft de Stichting een groot bedrag gedoneerd aan Museum Land van Valkenburg omdat dit museum permanent aandacht besteedt aan kunst uit de eigen regio.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig