Dubbelexpositie Marianne van der Bolt en Frits van Roon

Museum Land van Valkenburg presenteert van 1 mei t/m 31 juli 2016 op de eerste verdieping een expositie van Marianne van der Bolt en Frits van Roon.

Marianne van der Bolt

Marianne van der Bolt maakt beelden, installaties en werken op papier. In haar werk probeert ze een verbinding te leggen tussen archetypen en het alledaagse leven. De materialen die ze daarvoor gebruikt, lopen sterk uiteen: klei, papier, verf, metaal, steen, combinaties van deze materialen, maar ook gedroogde bloemen en bladeren.

Haar beelden, installaties en tekeningen stralen kracht uit in hun kwetsbaarheid en in de kleine gebaren. Door hiermee te spelen en combinaties te maken creëert zij een beeldtaal met een eigen handschrift.

De kleinere schetsen en taferelen in klei vallen op door hun speelsheid en humor. Love is in the Air heet een mannetje dat met wijdgeopende armen en een gouden hart rondstapt. Toch zit er ook hier en daar iets dreigends in: Who will throw the first Stone? Deze witte beeldjes zijn kleine verbeeldingen van dromen, nieuwsberichten, voorvallen en muziek; het zijn dagboeknotities.

Vanaf 2010 heeft ze, samen met Van Roon, ook opdrachten uitgevoerd in de openbare ruimte, zoals het Mijnmonument Lauradorp in gemeente Landgraaf en De Graanvrouwe van Limmel in Maastricht.

“Het werk van Van der Bolt is poëtisch van karakter, vindingrijk en speels, en heeft een mengeling van humor en ernst. In alle eenvoud toont Marianne van der Bolt zich een dichteres in klei.” (uit: juryrapport Kunst rond Kemp)

Frits van Roon

Bij Frits van Roon is de natuur in al haar gedaanten vanaf zijn kindertijd in Canada een bron van verwondering en geborgenheid. Veel daarvan is terug te zien in de werken die tentoongesteld worden. Wat doet de mensheid met deze wereld? Wat laten onze handen en voeten achter? De werken helpen Van Roon om een nogal persoonlijk spanningsveld dat hij ervaart tussen natuur en cultuur, te overbruggen. Zijn beeldhouwwerk, grafiek, tekeningen en objecten hebben daardoor eerder een metafysisch karakter dan dat zij iets afbeelden. Slangen en veren ‘staan’; de bizon wortelt in de aarde; het oog van de naald meet een meter hoog; een mensfiguur staat er zonder geslachtsdelen, en twee grassprieten zijn afzonderlijk verstrengeld.

www.mvdbolt.nl www.fritsvanroon.nl

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig