100 jaar Rode Kruis; Valkenburg – Nuth

Museum Land van Valkenburg presenteert van 10 april t/m 8 mei 2016 in de zijvleugel de tentoonstelling ‘100 jaar Rode Kruis; Valkenburg aan de Geul – Nuth’. Met foto’s, materialen, documenten en een film laat de tentoonstelling de activiteiten van het Rode Kruis van de afdeling Valkenburg-Nuth zien, van 100 jaar geleden tot nu. Daarmee reikt de tentoonstelling verder dan alleen het Rode Kruis. De bezoeker ziet een belangrijk stuk geschiedenis van zijn dorp of stad voorbij trekken en mogelijk een stuk familiegeschiedenis.
Allerlei onderwerpen komen aan bod, zoals EHBO-opleidingen, jeugd-EHBO, vakantieprojecten, Welfare (aandacht voor ouderen en eenzamen), hulpverlening bij evenementen, oefeningen en de jaarlijkse collecte ter ondersteuning van de afdeling. Getoond worden ‘oude en nieuwe’ materialen die de geschiedenis van 100 jaar EHBO laten zien, en als oudste document van de afdeling een receptieboek uit 1916 met de handtekening van Prins Hendrik.

Verder is er tekst- en beeldmateriaal zoals krantenknipsels, fotoalbums, wenskaarten voor de leden en de foto’s van alle voorzitters, onder wie prominente figuren uit de gemeenschap. Ook aansprekend PR-materiaal kan bewonderd worden, zoals posters, folders, flyers en zelfs lucifersdoosjes. Deze geven een interessant beeld van de manier waarop men vroeger het publiek bij het Rode Kruis probeerde te betrekken. Er wordt aandacht besteed aan de personen die in de afdeling van het Rode Kruis een belangrijke rol hebben gespeeld.
Tijdens de weekenden zal tussen 14.00 u. en 16.00 u. een vrijwilliger van het Rode Kruis aanwezig zijn.
De opening zal op zondag 10 april 15.00 u. verricht worden door de wethouders Dauven (Valkenburg) en Slangen (Nuth).

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig