Laden Evenementen

In Museum Land van Valkenburg vindt van 1 februari – 1 maart 2015 een  expositie plaats onder de titel  ‘Leendert van Dijk; overzichts-tentoonstelling bij gelegenheid van zijn 75ste verjaardag’. De expositie toont stillevens, bloemstukken, landschappen, interieurs en portretten.

Leendert van Dijk behaalde aan de Stadsacademie van Maastricht het diploma Vrij Schilderen. Daarna bekwaamde hij zich verder aan de academies van Rotterdam en Amsterdam.

‘Kersen in mandje’ olieverf op doek

Hij woont en werkt in kasteel Genhoes te Oud-Valkenburg; een decor dat uitstekend past bij dat wat zijn werken laten zien. Hij legt de schoonheid van landschappen, bloemstukken, interieurs en voorwerpen vast, die, net als kasteel Genhoes, bezield zijn door verleden. Zelfs de magistraal neerhangende plooien van de draperieën die over de tafels hangen, doen een verleden vermoeden. Ook bloemen, vruchten en uien zijn door de tijd getekend. Altijd zijn er vlekjes, verkleuringen of rimpelingen te zien. Daarmee drukt hij in zijn werk zijn diepe eerbied uit voor alles wat verleden in zich draagt. Als toeschouwer ervaar je de intense toewijding waarmee hij aan die eerbied uitdrukking geeft.

Die toewijding geldt niet alleen de voorwerpen zelf, maar ook de materie waarvan ze gemaakt zijn. Hout, aardewerk, tin, karton, riet en gedrapeerde stof zijn met zorgvuldigheid in al hun kleurnuanceringen en oneffenheden weergegeven. Als toeschouwer wil je de voorwerpen vastpakken en koesteren door de grote aantrekkingskracht in de weergave van de materie.

Zijn liefde voor de voorwerpen uit zich ook in het gebruik van licht. Bij hem zijn er geen aandacht afleidende lichteffecten. Licht en donker staan in dienst van de voorwerpen. Zo ook gaat het in zijn weergave van details niet om de details zoals een fijnschilder dat doet, maar om de uitdrukking van zijn liefde voor het voorwerp.

Ondanks zijn figuratieve manier van schilderen kan men zijn werk ook vanuit abstract oogpunt benaderen. Soms doorkruisen horizontale en verticale lijnen het doek, en vaak zijn prachtig blauw en rood apart te genieten zoals bij monochrome schilderijen.

Leendert van Dijk is dus niet een realist of een fijnschilder die alleen maar natekent en naschildert. Hij gaat veel verder dan een buitenkant. Hij drukt het wezen van de voorwerpen en de materie uit. Het gaat bij hem om stilte, schoonheid, bezonkenheid, rijpheid, verdieping en eerbied voor alles waar een verleden in huist , tegenover de oppervlakkigheid van onze drukke samenleving die overal lawaaiig voorbijrent.

Op zondag 1 februari 2015 zal de tentoonstelling geopend worden om 15.00 u.  Tijdens de opening zal er een muzikaal optreden zijn van Pierre Colen (viool) en Rob Waltmans (piano). De piano is zonder tegenprestatie ter beschikking gesteld door piano Laven te Valkenburg.

Tijdens de tentoonstelling zal de kunstenaar alle weekenden in het museum aanwezig zijn.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig