Joep Esseling – Over landschap, een tocht en het pad (19 t/m 30 jun 2013)

De jonge ‘Master Interior Architect’ Joep Esseling studeerde dit jaar af aan de Academie voor Beeldende Kunsten Maastricht. Hij koos daarbij de Geulvallei, de omgeving waarin hij opgroeide, als onderwerp. Hij bestudeerde het gebied en ontwikkelde hieruit ideeën die de beleving ervan versterken.

Met behulp van landkaarten, foto’s en tekeningen, literatuur, een reeks wandelingen en het aanleggen van een verzameling kreeg hij grip op het ontstaan van dit landschap, de natuur en de invloed van de mens op de Geulvallei. Hoe werd het landschap geologisch gevormd? Wat deed de Geul met het landschap en de natuur? Welke invloed had de aanleg van de snelweg en waar liep de oude Romeinse weg? Hij raadpleegde oude en nieuwe kaarten en boeken en artikelen om de antwoorden te vinden. Tijdens wandelingen legde hij met foto- en videocamera de omgeving vast, maakte schetsen en verzamelde bladeren, stenen, dode insecten, aarde- en watermonsters. Zo kreeg hij vat op vormen, kleuren, structuren in de Geulvallei.

Uiteindelijk leidde het project onder andere tot de ontwikkeling van een bouwsteen met ingrediënten uit de Geulvallei en een nieuw pad, dat dit prachtige gebied doorkruist. In de tentoonstelling (bovenzaal) doet Joep Esseling verslag van zijn zoektocht en presenteert hij zijn ideeën. Op 20, 22 en 30 juni, telkens om 14.00 uur, geeft hij rondleidingen door zijn eigen tentoonstelling, maar ook door de geologiezaal van het museum.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig