Laden Evenementen

Museum Land van Valkenburg houdt van 2 juni t/m 18 augustus 2013 een tentoonstelling waarin het vakmanschap in de kunst centraal staat. Het gaat om werken van oud-studenten die aan de Kunstnijverheidsschool te Maastricht studeerden, in de jaren `50, de laatste periode van deze opleiding. Geselecteerd zijn die kunstenaars die bewust niet kozen voor de opeenvolgende vernieuwingen in de kunst vanaf de jaren ’50. Tegenover bijvoorbeeld de Cobrabeweging en de Amsterdamse Limburgers koesterden zij de vaardigheden en kennis die ze zich tijdens hun opleiding hadden eigen gemaakt.

De exposanten zijn de traditie tot op heden trouw gebleven. Zij tonen hun meesterschap in hun olieverftechniek en de perfect geschilderde landschappen en stillevens, en de klassiek vormgegeven menselijke figuren.

De Middelbare Kunstnijverheidsschool Maastricht werd in 1926 de opvolger van het Stadsteekeninstituut, en had ten doel ontwerpers en tekenaars op te leiden voor de fabrieken en andere bedrijven in Maastricht en Zuid-Limburg. Tijdens het interbellum, de tijd tussen de twee wereldoorlogen, vormde de opleiding de kern van het artistieke leven in de regio. Uit de hele provincie stroomden dan ook leerlingen toe. Na de oorlog kreeg de Kunstnijverheidsschool een katholieke signatuur. De opleiding was hiermee een voorbereiding op de opdrachten die kunstenaars kregen bij de restauratie en bouw van kerken. In 1959 ging de Kunstnijverheidsschool over in de Stadsacademie te Maastricht.

Toen in de jaren ‘50 in Nederland de moderne kunst doorbrak, volgde Maastricht niet. Op de Kunstnijverheidsschool bleven het vakmanschap en het figuratieve hoog in het vaandel staan, en werden bijvoorbeeld expressionisme en abstracte kunst afgewezen. De traditionele vakken bleven bestaan, zoals modeltekenen, anatomie en boetseren naar pleisterkopieën van klassieke beelden uit het verleden. Ook bleef het onderwijs in toegepaste kunst bestaan, zoals reclametekenen, edelsmeden en keramiek.

Patrick Creyghton (schilderijen)
Leendert van Dijk (schilderijen)
Will Eggen (schilderijen)
Hans Hansen (schilderijen)
Jan van Helden (grafiek).
Al Hellebrand (schilderijen)
Joep Nicolas van Ronkenstein (beelden)
Paul de Roos (schilderijen)
Adrie van Schagen (schilderijen, aquarellen)
Roger Scheffers (aquarellen)
Richard Schwartzenberg (schilderijen)
Mariet Systermans (schilderijen)

‘Een soort Guido Gezelle van onze schilderkunst’, zo werd Patrick Creyghton genoemd in een kunstrecensie in 1973. De poëtisch realistische schilder had na jaren een grote naam verworven als maker van gedetailleerd uitgewerkte doeken.

Creyghton is nu bijna tachtig. Na jarenlang niet meer geëxposeerd te hebben, heeft hij er in toegestemd met een tiental monumentale werken deel te nemen aan de tentoonstelling ‘Trouw aan de traditie’ in Museum Land van Valkenburg. “Het doet me goed dat ik met oud-studenten van de Kunstnijverheidsschool, die ik allemaal persoonlijk ken, kan exposeren”, aldus Creyghton. De in totaal twaalf kunstenaars, die allen in de jaren vijftig hun opleiding hebben gehad aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht, laten in Valkenburg zien hoe zij de ambachtelijke stijl en techniek uit die tijd trouw zijn gebleven.

Creyghton (Nijmegen, 1934) volgde zijn eerste schilderlessen bij de priester-schilder Jean Adams in Nunhem. Na de opleiding tekenen, schilderen, compositie aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht (1952 – 1956) studeerde hij nog enkele jaren aan de Jan van Eyck Academie (1958 – 1960). Creyghton verliet de academie om zijn eigen stijl verder te ontwikkelen, die hij ‘tekenend schilderen’ noemde.

Veel van zijn schilderijen zijn ontstaan uit observaties van landschappen langs de Maas en het Zuid-Limburgse heuvelland, knoestige boomgaarden en bomen vol bloesem. Hij geeft met zijn techniek in bijna fotografische nauwkeurigheid een winterlandschap weer, een boom of een veldboeket. Toch is Creyghton met zijn werk lang onbegrepen gebleven. Na jaren kreeg hij erkenning en wist hij tot het grote publiek door te dringen.

Museum Land van Valkenburg is bijzonder verheugd dat de 79-jarige Patrick Creyghton na jaren stilte weer wil exposeren met werken die representatief zijn voor zijn oeuvre. Daartoe hebben enkele particulieren schilderijen in bruikleen afgestaan die nooit eerder zijn geëxposeerd. Ook zijn er vijf monumentale werken te zien die Creyghton heeft gemaakt in opdracht van het Zuiveringschap Limburg waaronder ‘Winter in de Jekervallei, Natuurlijke Maas bij St.Pieter-Maastricht en het Gulpdal bij Slenaken. Voor de tien monumentale werken van Patrick Creyghton is een extra zaal naast de grote expositieruimte vrij gemaakt.

Samen met Patrick Creyghton exposeren in het Valkenburgs Museum de elf tijdgenoten die eveneens ‘trouw zijn gebleven aan de traditie’, te weten Leendert van Dijk, Will Eggen, Hans Hansen, Jan van Helden, Al Hellebrand, Joep Nicolas van Ronkenstein, Paul de Roos, Adrie van Schagen, Roger Scheffers, Richard Schwartzenberg en Mariet Systermans.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig