Einstein Telescoop en zwaartekrachtgolven – Gideon Koekoek

Met de Einstein Telescoop bouwen Europese wetenschappers de nauwkeurigste detector voorzwaartekrachtsgolven ooit. In de lengte van kilometerslange detectorgangen op circa 200-300 meter diep willen wetenschappers signalen opvangen van vlak na de oerknal en onderzoek doen naar de aard van zwarte gaten. De Einstein Telescoop is ontworpen om minstens tien keer nauwkeuriger te meten dan de huidige detectoren ooit kunnen halen, wat het mogelijk maakt een duizend keer groter volume van het heelal af te speuren op zoek naar zwaartekrachtsgolven. Een testfaciliteit voor de Einstein Telescoop wordt nu gebouwd in Maastricht.

Gideon Koekoek geeft als assistant professor of physics aan Maastricht University colleges over theoretische natuurkunde en doet daarnaast onderzoek naar zwaartekrachtsgolven en de detectie daarvan. Hij doet dit in nauwe samenwerking met o.a. Nikhef, het nationaal instituut voor subatomaire fysica, dat net als Discovery Museum partner is in het Dutch Black Hole Consortium. Dit interdisciplinaire gezelschap, waarvan de aftrap onlangs in Discovery Museum plaatsvond, werkt samen aan een beter begrip van zwarte gaten en ontwikkelt daartoe betere modellen en gevoeliger meetapparatuur, waaronder voor de Einstein Telescope.

De avonden beginnen met een korte inleiding, waarbij geologische nieuwtjes en nieuwe boeken onder de aandacht gebracht worden. Dan volgt een lezing, vaak met dia’s, over een geologische onderwerp en een discussie hierover. Tenslotte komen de vondsten ter tafel, die de leden meebrengen. Aangezien de afdeling Limburg over een aantal deskundige geologen en amateurs beschikt, kunnen de meeste vondsten uit de omgeving snel worden gedetermineerd.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig