Laden Evenementen

LET OP: Geïnteresseerden dienen vooraf een gratis ticket te bestellen (tot een maximum van 75 personen), zie onderaan deze tekst.

Het is maandagmorgen, 25 september 1944. Zo’n dertigduizend Kerkradenaren verlaten met bezwaard gemoed hun huizen om het plotselinge Duitse bevel tot evacuatie van de volledige stad op te volgen. Er volgt een unieke uittocht, uniek vanwege het feit dat de mensen verwezen worden naar reeds door de Amerikanen bevrijd gebied.

De steeds aangroeiende stoet trekt door het niemandsland van het Hamdal, een onzekere toekomst tegemoet. Een onvergetelijk moment is natuurlijk de eerste ontmoeting met de Amerikaanse bevrijders, alhoewel deze maar vluchtig is. De stoet kruipt verder. Bij de wegkruising Valkenhuizen dirigeren Amerikaanse soldaten de mensen naar het open veld bij klooster Imstenrade en daar slaat het noodlot toe. Volslagen onverwacht exploderen vanuit Duitsland afkomstige granaten in de kolonne met als gevolg paniek, gewonden en twaalf doden.

Aangekomen bij Ubachsberg kan iedereen zijn weg naar eigen keuze vervolgen. Het hele Limburgse heuvelland en ook Schin op Geul, Walem, Vakenburg wordt overspoeld met ontheemden die een enorm beroep doen op het improvisatievermogen van de ontvangende gemeentes om voor voedsel en onderdak te zorgen.  In het toenmalig Hotel Franssen wordt een tijdelijk hospitaal voor de ontheemde ingericht.

Pas op 22 oktober, na de val van Aken, mogen de Kerkradenaren weer terug, vol zorg over wat zij zullen aantreffen.

Hub Schetters uit Kerkrade was erbij, hij vertelt uit eigen ervaring het verhaal van de grootste evacuatie in Zuid Limburg gedurende de tweede wereldoorlog. Zijn  persoonlijk verhaal wordt voor zien van foto’s en beeldmateriaal .

Een unieke gelegenheid om het verhaal van de evacuatie uit Kerkrade uit eerste hand te horen

LET OP: Geïnteresseerden dienen hieronder vooraf een gratis ticket te bestellen (tot een maximum van 75 personen):

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig