Marij Pollux-Linssen, wethouder Venlo (Foto Theo Solberg)

Zondag 21 oktober opende de Venlose wethouder Marij Pollux- Linssen in Museum Land van Valkenburg de expositie ‘De collectie van Maarten en Reina van Bommel van Dam’. De meer dan 1000 stuks tellende collectie moderne kunst werd in 1969  door het echtpaar aan de gemeente Venlo geschonken. Dat leidde tot het bekende Museum Van Bommel van Dam. Dit is onlangs gesloten en verhuist op termijn naar het vm. Postkantoor in Venlo. De mooiste werken hangen nu in Museum Valkenburg in een samenstelling zoals nooit eerder in Venlo tentoongesteld.
Wethouder Pollux maakte alvast nieuwe plannen bekend :  Van Bommel van Dam vernieuwt zich. Het gaat zich richten op diverse doelgroepen en meer met andere partijen samenwerken zoals het museum in Valkenburg. De eerste proef is volledig geslaagd.

Claudia Bisschops, wethouder Valkenburg (Foto Theo Solberg)

Daarmee was wethouder Claudia Bisschops het eens. Zij benadrukte tijdens de opening het belang van de kunst in de samenleving. Samenwerking kan die positie versterken.

Monda Heshusius sprak bij de opening over een ‘culturele stedenband’ die in korte tijd tussen Venlo en Valkenburg tot stand is gekomen. De tweede expositie zal binnen afzienbare tijd een feit zijn. Wordt vervolgd dus.

Monda Heshusius (Foto Theo Solberg)

Kijk hier voor meer informatie over de tentoonstelling Van Bommel van Dam.