Laden Evenementen

Met trots wordt in Museum Valkenburg vanaf zondag 21 oktober een bijzondere expositie gepresenteerd met topstukken uit de collectie Van Bommel van Dam. Het gelijknamig museum in Venlo is tijdelijk gesloten wegens verhuizing naar het vm. Postkantoor. De mooiste werken zijn in Valkenburg te zien in alle museumzalen begane grond: werk van Aad de Haas, Ger Lataster en Pieter Defesche. Maar ook werk van internationaal bekende kunstenaars als Eugène Brands, Wim Oepts, Sierk Schröder, Herbert Fiedler, Leo Gestel, Jan Schoonhoven, Kees Maks en Woody Amen De Jacques Vonkzaal is gereserveerd voor prachtige series van graficus Flip van der Burgt.

Waarnemend directeur Bernard Ellenbroek vindt het belangrijk dat werken uit het Venlose museum nu elders te zien zijn. Het museum verwacht ook buitenlandse toeristen die Valkenburg in de kerstperiode bezoeken.”  In de zalen draaien verschillende filmpjes over het verzamelaarsechtpaar en hun enorme verzameling.

Een collectie voor een museum

Maarten van Bommel begon na de Tweede Wereldoorlog met verzamelen. Als 16-jarige kocht hij al zijn eerste kunstwerk. Hij begon als beursbediende, en opende een eigen effectenkantoor in 1930 in Amsterdam. In 1944 trouwde hij met Reina van Dam. Vanaf dat moment stortte het echtpaar zich op het verzamelen van moderne kunst en dit is eigenlijk nooit meer opgehouden.
Vanaf hun huwelijk woonden ze aan de Sarphatistraat in Amsterdam. Maar dat huis werd veel te klein. Maarten en Reina besloten hun collectie van ruim 1000 kunstwerken te schenken aan een gemeente die hen een museum mét woning kon aanbieden. Dat gebeurde in Venlo in 1969. Museum Van Bommel van Dam werd gebouwd, met een bungalow voor het echtpaar.

Verzamelen met het hart

De kunstcollectie is er een van grote contrasten. “Maarten en Reina  kochten met hun hart,” zegt neef Gerrit de Jong uit Voorburg. “Maarten was gereformeerd maar  kreeg grote moeite met dogma’s en keerde de kerk de rug toe. Wel bleef hij gelovig.” In de verzameling zitten bijv. twee reeksen van de graficus Flip van der Burgt: ‘Kruiswegstaties’ en ‘Tien Geboden’ die in Valkenburg te zien zijn.
.“Terecht,” vindt Gerrit, “dat de collectie publiek bezit is geworden. Als we elkaar zagen liet Maarten er geen twijfel over bestaan dat zijn verzameling aan de gemeenschap toekwam.”

In hun bungalow in Venlo leefde het echtpaar jarenlang te midden van hun verzameling. Ze gingen vaak naar hun kunstwerken kijken. Ook ’s avonds laat op hun sloffen. Medewerkers spraken dan ook van ‘de sloffengang’ in het museum.

fotograaf: Erwin Olaf (Collectie Van Bommel van Dam)

Voor zijn bijdrage aan de cultuur in Venlo heeft Maarten van Bommel op zijn 80e verjaardag de gouden stadspenning van de gemeente gekregen
Maarten van Bommel overleed in 1991. Reina overleed in 2008 op 98-jarige leeftijd. Ze was in Venlo een bekende verschijning met haar rode hoedje. Ook in het museum zat ze tot hoge leeftijd graag achter de receptie. Het was haar thuis.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig