In een nieuwe rubriek ‘Kunst in huis’ lichten we steeds een kunstwerk uit wat in eigen bezit is van ons museum.

Dit werk is te zien in de erker van de kasteelkamer van “de Mergelstad” in het Museum Valkenburg.
Het is een ruimtelijke tekening,  gesoldeerd, gelast en genaaid en is volledig handwerk. Het is als een scharnierend hordeur / horraam “interactief” geïnstalleerd. De toeschouwer kan en mag ermee bewegen oftewel scharnieren. Het deurtje kan daarmee worden gesloten, op een kier worden gezet of helemaal geopend. Uiteraard op een rustige manier. Zo kun je het werk ook van alle kanten bekijken.
Natascha Waeyen vertelt hierover:
“Toen ik werd gevraagd om een bijdrage te maken voor de kasteelkamer was de verbinding met het thema van deze kamer, de attributen, de afbeeldingen in de kamer en het uitzicht op de kasteelruïne snel gelegd. Het wapen van Valkenburg, de kasteelkamer met het grote schilderij en het uitzicht op de kasteelruïne vanuit de erker in de kasteelkamer waren de inspiratiebron. Het bankje in de erker is een fijne plek in de ruimte om de kamer in je op te nemen en als je je hoofd draait om een blik naar buiten te werpen in de richting van het kasteel op de heuvel in Valkenburg, verschijnt mijn werk ineens. Je kijkt dan dwars door het kunstwerk heen en verbindt de objecten in de ruimte, het thema van de ruimte, het kunstwerk en Valkenburg zelf met elkaar. Het kasteel speelt in alles een prominente rol.”