Op zondag 23 april en zaterdag 13 mei zal tussen 15 en 17 uur kunstenares Annemiek Jongen aanwezig zijn om haar expositie ‘Reisbeelden’ in de bovenzaal van het museum nader toe te lichten. De expositie toont een dertigtal werken gemaakt na een rondreis door Zuid-Afrika in 2018. Bij thuiskomst voelt het voor Annemiek alsof het land onder haar huid is gaan zitten: de overweldigende natuur, de extreme droogte in de grote natuurparken, de dieren, de complexiteit van de menselijke verhoudingen, de schoonheid, maar ook de armoede. Het heeft een diepe en emotionele indruk op haar gemaakt.

Annemiek Jongen (1958) volgde de 1ste graads docentenopleiding schilderen en grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Maastricht. Zij woont na veertig jaar Maastricht sinds 2020 in Valkenburg. Ze werkt sinds 1984 als zelfstandig beeldend kunstenares en sinds 1988 geeft ze cursussen tekenen & schilderen en portret & model. Haar eigen werk omvat olieverfschilderijen en werken in gemengde techniek. Daarnaast schildert ze portretten in opdracht.