Andrea Bertus

Zondagmiddag 13 januari 2019, alleen maar regen! Zouden mensen zich door dit hondenweer wagen om de opening bij te wonen van de tentoonstelling “Changing Times” in Museum (Land van) Valkenburg?
Meer dan honderd bezoekers hangen hun natte jassen aan de kapstok en begeven zich naar de bovenste verdieping van het monumentale gebouw. Niet dan nadat ze hartelijk welkom zijn geheten door Chris Roovers, een van de twee exposanten.

Boven staat Andrea, dochter van het kunstenaarsechtpaar Peter Bertus en Chris Roovers, al te wachten. Even later kan ze beginnen aan een dappere toespraak. Ze memoreert dat haar vader onlangs is gestorven en dat deze expositie al voor zijn overlijden was gepland.

We zien deze tentoonstelling dan ook als een postuum eerbetoon aan een veelzijdig kunstenaar wiens oeuvre bestaat uit talloze etsen, tekeningen en schilderijen al dan niet in opdracht vervaardigd.

Zijn nalatenschap biedt troost aan de nabestaanden. Daarom kunnen nu ook nog geen werken worden verkocht. Wel zal er t.z.t. een boek worden uitgegeven dat kan dienen als naslagwerk.

Het werk van Peter Bertus is in deze expositie mooi afgestemd met het keramische werk van zijn weduwe, Chris Roovers. Haar werk is vaak zeer persoonlijk en bijna overal zit er wel een verhaal achter.

Die natte zondagmiddag zijn er op de sfeervolle bovenverdieping van ons museum veel lovende woorden te horen!

De tentoonstelling “Changing Times” is te zien t/m 24 maart 2019 in de bovenzaal van ons museum.

Foto’s: Theo Solberg