Tot en met zondag 21 januari kunt u in Museum Valkenburg genieten van de bijzonder fraaie kunstwerken van internationaal bekende en veelzijdige beeldend kunstenaar Appie Drielsma.

In 1994 heeft cultuurhistoricus Jac van den Boogard het boek ‘Het beeld belicht Appie Drielsma, Plastisch versus constructief’ gepubliceerd. In dit boek belicht hij het bijzondere werk van een bijzondere kunstenaar. Graag lichten wij zijn toelichting over de letters in de werken nader toe.

“Het is boeiend om het experiment, het spel, het tasten naar de juiste vormgeving van letters, het aanzicht van een plastisch vormgegeven tekst, het karakter van de letter als teken te zien, zoals dat manifest is in de teksten en woorden in zijn werk. De tekst vraagt erom dat je hem niet zo maar als een alledaagse mededeling absorbeert, maar hij dwingt je de woorden werkelijk letterlijk – al sprekend – te vormen en in je op te nemen.”

Over de Basilicapoort van de Sint Servaaskerk zegt Appie Drielsma:”…als je de poort van veraf bekijkt zie je de totale vormgeving…zodra je dichterbij komt wordt de structuur steeds duidelijker ….uiteindelijk sta je stil….dichtbij ..en zie je een feest van penningen, symbolen en teksten …  het nodigt je uit om alles te bekijken, te lezen en in je op te nemen.

De slotzin van de verwerkte Psalm 122

…Het ga u goed…is toch mooi om aan alle toeschouwers mee te geven…..” .

Naast Appie Drielsma, exposeren ook zijn 2 kunstenaarsvrienden Jef Wishaupt en Gijs Gijsbers nog tot en met 21 januari in Museum Valkenburg onder de titel ‘Drie Vrienden’. Een unieke tentoonstelling!

Foto van Appie Drielsma © Chris Keulen