Zo’n 20 jaar geleden kregen leden van de Archeologische Werkgroep Valkenburg toestemming om bij het uitbaggeren van de gracht van kasteel Genhoes te Oud-Valkenburg een gedeelte van de bagger te onderzoeken. Meerdere dagen is er gezocht met mooie resultaten. Naast keramiek, leer van schoenen, metaal en glas, is ook de prachtige ketting met de handjes gevonden. De ketting is een mooi vakkundig vervaardigd sieraad. De handjes die de ketting vasthouden aan het slot zijn gegoten in een slingergiettechniek. De vormgeving en fabricage doen denken aan de periode rond 1800. De ketting is waarschijnlijk niet van zilver, mogelijk is het koper en verguld geweest. Bij Kunst en Kitsch wordt het vermoeden bevestigd dat het hier een horlogeketting betreft van een gerechtsdienaar. De datering is tussen 1750 en 1850.

Deze ketting en nog meer archeologische schenkingen zijn te bezichtigen tijdens de expositie “Achter de Coulissen”. Tijdens de expositie zijn er ook fantastische kunstwerken van de Museum Collectie te bewonderen.

Expositie loopt nog t/m 16 april 2023, kijk HIER voor meer informatie.