HUB  LEVIGNE

Geboren : Meerssen 1905 – overleden : Sittard  1989

Zuid-Limburgs landschap.

De kunstenaar vervaardigde dit werk – afkomstig uit het depot van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed  in Rijswijk –  in 1937.

In het Nederlands  Paviljoen op de Wereldtentoonstelling 1937 oftewel “L’Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne” , in Parijs,  werd dit schilderij tentoongesteld. De toenmalige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen J.R. Slotemaker de Bruine, verrichtte de officiële opening.  Het is heel leuk beelden en geluid van die opening te bekijken op internet via “Opening Nederlands Paviljoen Wereldtentoonstelling 1937” te Parijs. Dit werk is helaas niet op beeld te zien.

Dit schilderij hoog  2.70 m. en een breed 2.00 m. is momenteel te bezichtigen  in het museum tijdens de tentoonstelling: “Limburgers in Amsterdam – een terugblik op de expositie in 1954 in het Stedelijk Museum” en is een ode aan het Limburgs Landschap.

Kijk voor meer informatie over deze tentoonstelling op: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-limburgers-in-amsterdam/

Foto: Theo Solberg