In Museum Valkenburg kunt u tot en met 5 november de combi-expositie van fotograaf Loek Groenendijk en beeldhouwer Leo Horbach bezoeken. Loek Groenendijk licht hierbij een foto toe.
“Ciriaco is 35 jaar als professor verbonden is geweest aan de kunstacademie in Valencia. In zijn vroege werken is de invloed van Henry Moore en Brancusi onmiskenbaar aanwezig maar daarna ontwikkelt hij een geheel eigen stijl.

Als de zwaar vergrendelde deur van zijn atelier, een vervallen 19e-eeuws bouwsel openzwaait sta ik oog in oog met een massa sculpturen: in brons, aluminium, hout, steen, marmer. Hoeveel zullen het er zijn: 200, 300, meer? ‘Dat is het leven van een beeldhouwer’, zegt hij achteloos. Instinctief grijp ik naar mijn camera maar we gaan al een volgende ruimte binnen. ‘De volgende keer dan maar’, denk ik. Hoe fataal die gedachte op dat moment is zal ik kort daarop ervaren.

Een week later sta ik voor diezelfde deur maar de ruimten erachter zijn leeg, helemaal leeg! Ciriaco kijkt mij droefgeestig aan. Twee dagen geleden hebben ze al zijn werken gestolen. Niet alleen de bronzen en aluminium beelden, waarvan je kunt vermoeden dat die omgesmolten zullen worden, maar ook de houten, stenen en marmeren sculpturen. Dit is een ordinaire kunstroof! ‘La vida es una sorpresa’ (het leven is een verrassing) zegt hij mismoedig.

Overdonderd sta ik aan de grond genageld. Het lijkt mij ongepast nu nog foto’s te maken maar hij wenkt mij naar binnen; hij is alweer met een nieuw werk bezig. Met de hardnekkigheid van een overlevingskunstenaar werkt hij aan een nieuwe serie, maar Ciriaco heeft het duidelijk moeilijk; moeilijk met het verlies van zijn levenswerk.

Bij het afscheid mocht ik als geschenk nog een keuze maken uit twee kleine bronzen die de dieven over het hoofd hadden gezien. Ik durfde het nauwelijks te aanvaarden.”

Loek Groenendijk