‘Waar in ‘t bronsgroen eikenhout’  het Zuid-Limburgse landschap is al eeuwen een inspiratiebron voor kunstenaars.

Museum Valkenburg presenteert nu in samenwerking met het Limburgs Museum de tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’. Er worden werken getoond uit de collectie van het Limburgs Museum van niet-Limburgse schilders die naar Zuid- Limburg kwamen en geïnspireerd raakten door het landschap. We lichten enkele topstukken uit. Dit keer deze penseeltekening van Cornelis Springer uit 1844, zijn de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en de Sint-Servaasbrug afgebeeld.

Springer woonde in Amsterdam maar reisde rond om schetsen te maken. Hij schilderde aanvankelijk landschappen, maar legde zich later toe op stads- en dorpsgezichten. Rechts de Maas met enkele zeilboten. Bij de oever ligt een schip op zijn zij. Het water in de Maas staat laag: paard en wagen steken de rivier over.

De Sint-Servaasbrug was een geliefd onderwerp voor kunstenaars in de 19e eeuw. Op deze tekening van Willem Bodeman uit 1830 is de brug te zien en twee torens van de waterpoort met voor de poort een kar met paarden. Bodeman  was de eerste leerling van de beroemde landschapsschilder Barend Cornelis Koekkoek. Tussen 1827 en 1830 reisde Bodeman met zijn leermeester door België en Duitsland.

De tentoonstelling ‘Zuid-Limburg gezien door de ogen van anderen’ is nog te zien t/m 26 januari 2020, klik hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-zuid-limburg-gezien-door-de-ogen-van-anderen/