Tot en met 14 mei is op de 2e verdieping van ons museum de bijzondere tentoonstelling te zien ‘Een reis door de tijd – De symbiose tussen kunst & archeologie’ met werk van Menno Balm. Gedurende de tentoonstelling zijn er nieuwe/andere werken bij gekomen, we vertellen hieronder er meer over.

De tentoonstelling ‘Een reis door de tijd – de symbiose tussen kunst en archeologie’ is sinds 13 maart te zien. Een deel van de selectie tekeningen en schilderen van Menno Balm die vanaf de opening te zien zijn geweest, is inmiddels vervangen door nieuwe werken. De tekeningen die zijn vervangen worden tot en met 10 juni geëxposeerd in het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut (NIKI) in Florence en zullen daarna doorreizen naar het Koninklijk Nederlands Instituut Rome (KNIR). Ter vervanging van deze werken heeft Menno Balm speciaal voor de expositie in Museum Valkenburg een aantal nieuwe tekeningen gemaakt met als onderwerp archeologie. In aanloop naar de opening in maart, werd Balm al in de gelegenheid gesteld een aantal archeologische vondsten uit de Romeinse tijd uit de collectie van Museum Valkenburg te gebruiken voor een aantal getekende stillevens. Hiervoor gebruikte Balm onder andere een aantal gestapelde ronde gebakken stenen uit een zogenaamd ‘hypocaustum’, het systeem voor vloerverwarming dat de betere Romeinse villa’s en ook de badhuizen hadden. In deze tekening worden de stenen gecombineerd met fragmenten van teruggevonden vloermozaïeken en zelfs enkele zeldzame stukjes vensterglas uit een Romeinse villa die in de omgeving van Valkenburg heeft gestaan.

In de andere tekeningen waarop met archeologische vondsten stillevens zijn gemaakt, spelen gebruiksvoorwerpen uit de Romeinse tijd een grote rol zoals in de tekening van twee grote witte kruiken en zogenaamde ‘terra sigilata’- schotels. Wie goed kijkt ziet dat de naam van fabrikant in de bodem van de schotels in gestempeld. De originele objecten worden in de expositie naast de tekeningen getoond.

Ook speciaal is de grote kruik uit de 2de eeuw na Christus uit een particuliere collectie die ooit is gevonden in het Zuid-Limburgse heuvelland en die Balm heeft kunnen gebruiken in een tekening waarin hij deze combineert met twee Romeinse glazen schaaltjes, een kommetje van ‘terra chiara’-aardewerk en twee schelpen.

De tentoonstelling is nog te zien t/m 14 mei a.s., kijk voor meer informatie op https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/tentoonstelling-menno-balm-een-reis-door-de-tijd/