Tijdens tentoonstellingen licht Museum Valkenburg samen met de kunstenaar of kunstkenners een specifiek werk uit, dit keer ‘Een eigen eiland’ van Nikki Pelaez.

Een eigen eiland

Dit werk van de vrouw met het eiland heb ik gemaakt omdat ik een boek had gelezen met de titel ‘Een eigen eiland’ geschreven door Esther J. Ending. Ik had ook een aantal interviews met de schrijfster gelezen en gezien en er was heel veel herkenning voor mij.
Zij is opgegroeid in de jaren 80 op het eiland Ibiza en ik ben opgegroeid in de jaren 80 op een eiland naast Ibiza; Mallorca. Twee zeer vergelijkbare eilanden in de middellandse zee, de een iets groter dan de ander.

De beschrijvingen in het boek van het prachtige landschap, de buitenlanders die op het eiland wonen en samen een gemeenschapje vormen . . . het is allemaal zo herkenbaar . .  De geuren, de smaak, de natuur en de gebruiken van de Balearische eilanden (Mallorca, Ibiza, Menorca en Formentera) zijn zo typisch; levendige, feestelijke zomers en melancholische winters met lege stranden, verlaten dorpjes en cafeetjes waar de open haard brandt en de Spanjaarden tot rust komen eindelijk zonder toeristen. Soms is het eiland van iedereen en soms is het alleen van jou. Door al die jaren die ik als kind en jong volwassene op een eiland heb gewoond heb ik bij eilanden altijd een heel speciaal gevoel.

Ook op een symbolische manier is een eiland bijzonder  . .   Ken je de uitdrukking: ‘No man is an island’- ‘Geen mens is een eiland’ ?
Je kunt wel denken dat je alles alleen moet kunnen oplossen maar je hoeft niet geisoleerd op je eilandje te blijven,  je hoeft het niet allemaal alleen te kunnen in het leven  . . je mag van je ‘eilandje’ afkomen en om hulp vragen. Dat is waar het in het leven om gaat , van je eiland af komen en verbinding zoeken met andere mensen.

Een grappig detail is dat ik voor dit werk niet de Balearische eilanden heb gebruikt bij het plaatsen van de witte puntjes, dus geen Mallorca, geen Ibiza  . . ik vond de vorm niet mooi  . .  daarom heb ik gekozen voor een ander eiland zonnig eiland: Santorini (Griekenland) Dat is dan weer de vrijheid van de kunstenaar; de vorm gaat boven de waarheid.

Nikki Pelaez.

De tentoonstelling van Nikki Pelaez ‘A strange delight’ is nog te zien t/m 5 januari 2020, kijk hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/a-strange-delight/