Tijdens tentoonstellingen licht Museum Valkenburg samen met de kunstenaar of kunstkenners een specifiek werk uit, dit keer ‘Times are hard for dreamers’ van Nikki Pelaez.

Times are hard for dreamers

Dit werk gaat voor mij over de relatie die wij als mens hebben met de natuur en de dieren. In dit geval de oceanen en zeeën met al haar planten en vissen en andere levende creaturen.
Het raakt mij altijd heel erg om beelden te zien van vissen met plastic in hun lichamen of dieren die vast komen te zitten in een stuk plastic afval. Het feit dat er inmiddels zoveel plastic op de zeebodem ligt en het overal in terecht komt en de natuur verstoort is verschrikkelijk.

Plastic verteert niet langs de biologische weg en alle grote en kleine stukjes plastic blijven gewoon liggen in de zee en zijn voor veel zeedieren dodelijk. Allerlei dieren die in of van de zee leven zien de kleine stukjes plastic aan voor voedsel. Ook nemen plastic deeltjes onderweg naar de zee allerlei giftige stoffen op uit riolen en vervuilde gebieden waar ze doorheen komen, waardoor het als het ware een soort giftige bommetjes worden. Deze stoffen komen weer vrij in het lichaam van het dier dat het plastic opeet.

Het is zo vreselijk verdrietig. Toch zie ik ieder jaar weer de rommel op de stranden liggen . . plastic rietjes, kapotte luchtbedden, opblaasballen, talloze plastic flesjes. Mensen laten het gewoon liggen. Niet te geloven.
Wij als mens moeten er alles aan doen om dit probleem op te lossen, minder plastic produceren, geen afval dumpen in de zee. We moeten weer met respect en liefde met de natuur omgaan.
Daarom heb ik de twee meisjes/zusjes als beschermvrouwen links en rechts van de tropische vis geplaatst.

Ik kan alleen maar hopen dat er een groter bewustzijn gaat komen en dat iedereen een steentje bijdraagt om de oceanen en de zeeën schoon te houden.

Nikki Pelaez.

De tentoonstelling van Nikki Pelaez ‘A strange delight’ is nog te zien t/m 5 januari 2020, kijk hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/a-strange-delight/