Van 5 maart tot en met 22 mei 2022 is in Museum Valkenburg de boeiende fototentoonstelling ‘Gezichten van Valkenburg’ te zien. De expositie is gebaseerd op het gelijknamige fotoboek van de in Valkenburg geboren schrijver-journalist Hans Hoenjet(1953). Hij verzamelde foto’s uit de archieven van het Nederlands Fotomuseum, Spaarnestad en andere fotocollecties, waarvan een aantal in groot formaat te zien zijn in het museum.

De jaren ’80 blonken zeker niet uit door optimisme. Het was het decennium van punk, ‘Ban de Bom’ en ‘No Future’, een periode gekenmerkt door massawerkloosheid en pessimisme. In 1985 verstrekte het Rijksmuseum in Amsterdam aan de fotografen Maya Pejic en Han Singels de opdracht om in honderd foto’s te laten zien hoe jongeren vormgaven aan hun eigen leven. De tentoonstelling vond plaats in de zomer van 1985.

Twee jaar lang bezochten beide fotografen popconcerten, jongerenfestivals en disco’s in de provincie. Ze maakten onder andere foto’s van de ontruiming van een kraakpand, mooi uitgedoste punkmeisjes, een chic feest van een studentencorps en jonge boeren.

Tijdens dit fotoproject belandde sociaal fotograaf Maya Pejic (1935) ook in Valkenburg en trof ze een vrolijk gezelschap No Future-jongeren op een terras aan. Vol bravoure kijken de in zwartleren jasjes geklede jongeren in de lens, terwijl ze baldadig een glas bier drinken, gechaperonneerd door een brutale diva.

‘Jongeren trekken op in groepen,’ zei Maya Pejic over haar foto’s. ‘Er zijn weinig jongeren die geen vrienden hebben.’ En ook merkte ze op: ‘Zelf maakte ik nogal eens mee dat jongeren heel vrolijk in de lens keken, maar achter zo’n plaatje zat vaak veel ellende.’

Zou ze dat gevoel ook bij deze punkers hebben ervaren? Het zou me niet verbazen, want ze was behalve fotograaf ook antropoloog en had dus een scherp oog voor wat er achter een oppervlakkige grimas allemaal schuil kan gaan.

Bekijk deze en veel meer foto’s op de tentoonstelling: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/fototentoonstelling-gezichten-van-valkenburg/