“Tot een geliefd onderwerp behoort bij mij de schilder en zijn model. Natuurlijk heb ik mij die niet voorgesteld als een abstracte eenheid, maar zoals iedere liefhebber van de schone vorm en het noodzakelijke detail als een onderwerp dat de kracht van de figuratie wil tonen.

Het waren mijn gouden jaren. Dit werk is geschilderd op een zondagmiddag op het atelier bij de schilder en kunstcriticus Hans Engelman met Flossie als model.

Door het atelierraam zag je het Rijksmuseum en hoorde je de vliegtuigen overvliegen richting Schiphol , ons, toen al,  door de economie opgedrongen.

De schilder op een vrije wijze gemodelleerd naar Vermeers prachtkunst  “ Allegorie op de schilderkunst” (Kunstmuseum Wien).

Het model halfnaakt voor spiegel en tafel met de appel van Eden. De schilder niet zo’n mooie jongen als bij Vermeer, hier meer een boerenkinkel die zich nauwelijks bekreunt om het model, maar haar , uit het hoofd, want hij heeft haar gezien, op het doek zet. Hoewel dat laatste onduidelijk is. Hij konterfeit meer een cirkel en het rechtopstaande bewijs van die middag alsof hij denkt aan een esoterische Mondriaan.”

Paul Hugo ten Hoopen

Dit schilderij en nog veel meer werken van Ten Hoopen en zijn leerlingen zijn tot en met 15 oktober te bewonderen in Museum Valkenburg.