—– PERSBERICHT —–

De stadsklok van Valkenburg is weer terug

In het torentje van Museum Valkenburg is de oude stadsklok, die al decennia stilstond, weer nieuw leven ingeblazen. Afgelopen week is de gerestaureerde stadsklok uit 1901 weer teruggeplaatst op zijn oude plek. De klok loopt weer met een gerestaureerde wijzerplaat voorzien van licht en gemechaniseerd uurwerk met nieuw contragewicht in Museum Valkenburg

Op de avond dat het water kwam, 14 juli 2021, was de oude stadsklok (gelukkig) onderweg naar Asten. De klok is die dag stukje bij beetje gedemonteerd en overgebracht naar de Koninklijke Eijsbouts in Asten, ‘s werelds grootste klokkengieterij en fabriek van torenuurwerken. Hier is ieder schroefje, stangetje en tandwiel schoongemaakt. En daarna vakkundig in elkaar gezet. Anderhalf jaar later, na wekenlang testen, kon deze bijzondere klok terug naar Valkenburg.

Op de bovenste verdieping van het museum is dit mooi vakmanschap van weleer weer te bezichtigen. De gerestaureerde stadsklok van Sardeman uit Amsterdam heeft nu een mechanisch aangedreven uurwerk waardoor men niet als vroeger iedere zoveel uur het contragewicht omhoog moet tillen.

Dankzij de inspanningen van de Koninklijke Eijsbouts en de Gemeente Valkenburg aan de Geul is dit project mogelijk gemaakt.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Franklin Boon, franklin.boon@museumvalkenburg.nl of met Museum Valkenburg:

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.