—– PERSBERICHT —–

‘GEZICHTEN VAN VALKENBURG’

De planning van deze expositie is aangepast en de expositie is nu t/m 22 mei 2022 te zien!

Van 5 maart tot en met 22 mei 2022 is in museum Valkenburg de foto-tentoonstelling ‘Gezichten van Valkenburg’ te zien. De expositie is gebaseerd op het gelijknamige fotoboek van schrijver-journalist Hans Hoenjet die gedurende enkele jaren in de archieven van het Nederlands Fotomuseum, Spaarnestad en tal van andere fotocollecties dook.

Tijdsbeeld

Thema van boek én tentoonstelling is het massatoerisme en de stille, verborgen kant van Valkenburg tussen 1949 en 1989. Bijna veertig foto’s van bekende Nederlandse fotografen als Cas Oorthuys en Ad Windig, maar ook van Limburgers als Frits Widdershoven en Hans Hoffman, tonen welke onstuimige ontwikkeling het toerisme in Valkenburg heeft doorgemaakt. Deze keer geen gelikte plaatjes van een opgepoetst toeristenstadje, maar een onopgesmukt en caleidoscopisch beeld van een hectisch Valkenburg. Van de gemoedelijke jaren ’50 en de roerige jaren ’60 en ’70 tot de ‘no future’ periode van de jaren ’80. Kortom, een enerverend tijdsbeeld dat bij iedereen herinneringen zal oproepen.

Massatoerisme

Behalve dromerige straattaferelen en heuvellandschappen, zien we ook de relletjes van weleer, de moddergevechten van schaars geklede dames en andere uitwassen van het massatoerisme. Ook beelden van bekende Valkenburgse schrijvers als Jan Hanlo en Irmgard Smits komen in deze tentoonstelling voorbij.

Museum Valkenburg presenteert een foto-expositie die de nostalgie en de stadspromotie achter zich laat en een verrassende en ontwapenende terugblik op het naoorlogse massatoerisme biedt.

De expositie wordt zaterdag 5 maart 2022 om 15.00 uur geopend en is alleen voor genodigden. Hans Hoenjet zal een inleiding verzorgen. Te zien tot en met 22 mei 2022 in museum Valkenburg.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie en/of interviews over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met Museum Valkenburg of rechtstreeks met contactpersoon Dhr. Jos Solberg, tel. 06 17374165 of jos.solberg@gmail.com

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.