—– PERSBERICHT —–

Menno Balm  –  ‘Een reis door de tijd’

De symbiose tussen kunst & archeologie

Van 12 maart t/m 14 mei 2022 staat de bovenzaal van museum Valkenburg in het teken van artefacten en oude gebruiksvoorwerpen, gevonden bij opgravingen in Limburg, gerestaureerd, gedocumenteerd en gecatalogiseerd door de Archeologische werkgroep van het museum. Bij deze expositie ligt de nadruk op vondsten uit de Romeinse periode van Limburg, gecombineerd met tekeningen en schilderijen van Menno Balm, die zich laat inspireren door antieke beelden, voorwerpen en architectuur uit oude steden in Italië, zoals Rome en Florence.

Menno Balm

Menno Balm (1982), woonachtig in Mheer, volgde de lerarenopleiding tekenen aan de Academie voor Beeldende Vorming en Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit, beide in Amsterdam. Om zijn technische vaardigheden verder te ontwikkelen, volgde hij twee jaar de opleiding aan de Klassieke Academie voor Schilderkunst in Groningen. Van 2002 tot 2005 was Menno docent Beeldende Vorming op het Linnaeus-College in Haarlem. Tussen 2005 en 2009 was hij werkzaam als museumdocent op de afdeling educatie van Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam en als wetenschappelijk medewerker betrokken bij de bestandscatalogus ‘Early Netherlandish Painting’ van het Rijksmuseum. In 2013 publiceerde hij het boek: ‘Rembrandts Huys – Amsterdam 1656’.

In de tekeningen en schilderijen van Menno Balm wordt gezocht naar de orde die achter alledaagse onderwerpen schuilgaat: het ritme van de treden van een trap, de stapeling van een stenen muur. Liefst wordt deze orde doorbroken door de onregelmatigheden die de tand des tijds kan veroorzaken: verweerde en versleten stenen, het oppervlak van eeuwenoude glazen flessen en gebruikssporen op aardewerken kannen en potten. Inspiratie wordt ook gevonden dichtbij huis in het landschap van Zuid-Limburg en ver weg in Italië. Ondanks voor de hand liggende verschillen tussen deze twee, zijn het juist de overeenkomsten in variatie in natuur en bebouwing en de met geschiedenis doorspekte landschappen die hem blijven fascineren. Verschillende werken die worden getoond tijdens zijn expositie in museum Valkenburg zijn ontstaan naar aanleiding van een verblijf als ‘Artist in Residence’ in september 2021 in het NIKI (Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut) in Florence.

Schatkamer

Valkenburg is een historische schatkamer. Opgravingen uit het verleden vertellen nu het verhaal van het verleden. Naast de Steentijd en de Middeleeuwen komen de Romeinen ook ruim aan bod. Er zijn in deze omgeving vele Romeinse vondsten gedaan. De Romeinse heerweg van Tongeren (B) naar Keulen (D) liep door Limburg. Tegenwoordig wordt die verbindingsweg de ‘Via Belgica’ genoemd. Stukken van de weg zijn teruggevonden in en om Valkenburg. De resten van graven en tientallen villae, grote luxe boerderijen met bijgebouwen en de Wachttoren op de Goudsberg, getuigen van het Romeins leven in Valkenburg. De aanwezige cohesie van historische impressies en artistieke expressie geeft de bezoekers de mogelijkheid om ‘door de tijd te reizen’…

De expositie wordt zondag 13 maart 2022 om 15.00 uur geopend en is alleen voor genodigden. Inleiders: Menno Balm – kunstenaar (over zijn werk) en Doeke Krikke – archeoloog (over archeologische activiteiten in museum Valkenburg). Te zien tot en met 14 mei 2022 in museum Valkenburg.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie en/of interviews over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met Museum Valkenburg of rechtstreeks met contactpersoon Dhr. Jos Solberg, tel. 06 17374165 of jos.solberg@gmail.com

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.