Ode aan een balletschool

Op balletscholen worden soms grote talenten ontdekt; meisjes of jongens die graag professioneel danser kunnen en willen worden. Maar voor de amateurdansers, jong of oud, met meer of minder talent, betekenen ballet en de balletschool nog veel meer. Ze dragen bij aan hun persoonlijke en artistieke ontwikkeling, aan hun gezondheid, creativiteit en levenshouding. De balletschool in Valkenburg is daar een mooi voorbeeld van!

Al 35 jaar worden in de Valkenburgse balletschool, opgericht door Joke de Backer en nu geleid door Chantalle Meewis, leerlingen gevormd op vele terreinen. In de eigen voorstellingen worden thema’s uitgewerkt die maatschappelijk bewustzijn en culturele ontwikkeling bevorderen. De bewegingen en houdingen in het klassieke ballet, dat zijn oorsprong vindt aan de Italiaanse en Franse hoven in de Middeleeuwen, bewaren verfijnde omgangsvormen zoals respect en beleefdheid; ook die worden in Valkenburg en passant aangeleerd. Wat ballet betekent voor de dansers van deze balletschool is binnenkort te zien in een tentoonstelling. De fotografe Anastasia Zolkina maakte van hen een reeks fotoportretten en zelf vertellen ze over hun ervaringen en verwachtingen. Fragmenten van bijzondere voorstellingen laten zien waartoe ze samen in staat zijn. Van 23 juli tot en met 1 oktober te zien in Museum Valkenburg.

De tentoonstelling wordt op zondag 23 juli a.s. om 15.00 uur in Museum Valkenburg geopend door leerlingen van de balletschool.

Voor meer informatie over deze tentoonstelling en/of interviews kunt u contact opnemen met: curator Resi Vervoort-Stevens tel 06 2244 6855.