—– PERSBERICHT —–

Fantastische verzamelingen van Hans van der Weijden

15 december 2019 – 19 januari 2020

In de 16de en 17de eeuwse ‘Wunderkammer’ werden curiosa van uiteenlopende aard verzameld in een speciale kamer of kast. Prachtige schelpen en koraal. Schitterende stenen, zaadhulzen, vruchten en ingenieus gemaakte voorwerpen van ivoor en opgezette exotische dieren. De Wunderkammer toonde de onbekende wereld zonder wetenschappelijk te willen zijn. De werelden van Hans van der Weijden, dichtbij en veraf, gedroomd of tastbaar, zijn in Museum Valkenburg te zien in zijn wonderlijke objecten en fantastische verzamelingen.

De Maastrichtse kunstenaar Hans van der Weijden (Echt 1956) is gefascineerd door betekenis geven aan voorwerpen en herinneringen. Hij maakt kleine objecten, doosjes en kastjes met daarin gevonden voorwerpen zoals schelpjes, kraaltjes, veertjes en touwtjes. Struisvogeleieren, zee-egeltjes en resten van oud glaswerk verbergen in hun binnenste buisjes met zand, stenen, landkaartjes, takjes of zeewater.

Hans studeerde aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht. Hij voltooide zijn opleiding aan de afdeling vormgeving in metalen en kunststoffen in 1986 met onderscheiding. In zijn objecten en assemblages zijn de kenmerken van de edelsmeedkunst, zoals het gebruik van details, het materiaalgebruik en de ambachtelijkheid goed herkenbaar.

Hans heeft op al zijn tochten door de jaren heen vele tastbare herinneringen verzameld. Zijn vondsten bewaart en ordent hij in doosjes en dagboekjes als een verslag van zijn zoektocht naar toekomstige herinneringen. Deze persoonlijke souvenirs uit zijn privécollectie dienen als inspiratie en uitgangspunt voor nieuw te maken kunstwerken. In de loop der jaren lopen de assemblages, doosjes en dagboeken door elkaar. Dagboekfragmenten en foto’s worden ingepakt en worden onderdeel van een groter werk.

Zijn objecten hebben een verweerd uiterlijk. Als een archeologische vondst.

In de jaren tachtig en negentig maakt Van der Weijden assemblages en kijkkastjes. Hij werkt met oude en afgedankte materialen, toevallig gevonden voorwerpen, overblijfselen van verlaten levens, stukken landkaart die de weg niet meer wijzen, losgescheurde en onbegrijpelijke teksten. Restanten van de mens en de natuur, die hun functie verloren hebben. Al dat spul, die verworpenheid die nergens meer toe diende en op het stort van de geschiedenis werd achtergelaten, wordt in een andere context geplaatst en krijgt daardoor een nieuwe waarde.

In zijn huidige werk laat Hans van der Weijden zich inspireren door de rariteitenkabinetten van middeleeuwse vorsten en door relieken uit de schatkamers van oude kerken. In antieke reliekhouders worden de overblijfselen van heiligen bewaard en aanbeden. Zowel de reliekhouders als de objecten van de kunstenaar tonen én verbergen hun geheim. Door het verzamelen, opbergen en ordenen in een doosje of achter glas ontstaat een eigen wereld, maar ook afstand. De scheidingslijn tussen inhoud en verpakking verdwijnt. Museum Valkenburg nodigt u dan ook graag uit om op bezoek te komen in de ‘wunderkammer’ van Hans van der Heijden!

De vernissage vindt plaats op zondag 15 december om 15.00 uur.

De inleiding wordt gehouden door galeriehoudster Marleen Guthschmidt.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met:

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.