—– PERSBERICHT —–

Expositie “Target” van Ans Lemmens

Museum Valkenburg presenteert van 15 januari t/m 2 april 2023 in de bovenzaal van het museum de expositie “Target” van Ans Lemmens. Ans is geboren in Valkenburg (1954) en opgeleid in ‘Monumentale Vormgeving’ aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht. Na haar opleiding aan de Stadsacademie was Ans betrokken bij diverse restauratie opdrachten. Onder andere bij de plafondschilderingen van Chateau Sint Gerlach in Zuid-Limburg.

Ans Lemmens houdt met haar schilderijen emoties en herinneringen vast die doorgaans snel en ongemerkt voorbijgaan. Ze maakt schilderijen in olieverf op doek met een grote diversiteit in onderwerpen en thema’s. Haar persoonlijke stijl is gaandeweg veranderd van een losse, lyrische stijl naar strak gekaderde vormen. Ans ontleent haar beelden aan de stortvloed van woorden en beelden die we in de media dagelijks ondergaan en probeert die vervolgens te ordenen en inzichtelijk te maken.

Twee thema’s zijn bepalend voor haar werk: tijd en vrouwen. Het leven van vrouwen wordt veelal bepaald door de omstandigheden en de tijd waarin ze leven. Haar portretten van vrouwen zijn als het ware zelfportretten van de vrouwelijke soort. Meestal met een nogal harde contour alsof ze uitgesneden zijn en geplaatst voor een achtergrond met nauwkeurig uitgevoerde decoratieve patronen. Decoratie en mens in een artistieke verstrengeling die een duidelijke eenheid vormt. In contrast hiermee staan haar weidse landschappen die een diepe stilte oproepen waarin tijd geen rol speelt, maar wel veel ruimte, waarin reflectie en afstand nemen mogelijk wordt.

De aanwezigheid van letters en woorden in haar werk zijn vaak bepalend voor het totale beeld. Ze suggereren betekenis en de beschouwer wordt daarmee voor raadsels geplaatst die hij tracht op te lossen. Ans slaagt erin, door haar energie en vakmanschap, om de aandacht van de kijker vast te houden, maar laat daarbij genoeg ruimte voor eigen gedachten en associaties.

De titel “Target” van de expositie heeft betrekking op de concentrische portretten die zij heeft gemaakt naar aanleiding van de aanslagen in Parijs.

De expositie wordt zondag 15 januari 2023 om 15.00 uur geopend door Camille Oostwegel.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor meer informatie over deze tentoonstelling kunt u contact opnemen met Resi Vervoort-Stevens tel. 06 2244 6855 of met Museum Valkenburg:

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.