—– PERSBERICHT —–

Interessante lezingen in Museum Valkenburg

Naast een zeer uitgebreid expositieprogramma organiseert Museum Valkenburg regelmatig interessante lezingen. Voor de maand maart staan de volgende twee lezingen geagendeerd.

Lezing ‘Horen is meer dan enkel de oren’, Dyon Scheijen

Op zondag 17 maart zal Dyon Scheijen om 14 uur een lezing geven waarin hij de Kunst en Wetenschap bij elkaar brengt. De kunstenaar is als fysicus-audioloog werkzaam bij Zorggroep Adelante in Heerlen en ziet dagelijks patiënten, zowel kinderen als volwassenen, met een gehoor handicap. In zijn lezing zal Dyon Scheijen de verbindingen tussen kunst en de audiologie nog sterker neerzetten. ‘Horen is meer dan enkel de oren’, aldus Dyon Scheijen. Eenzaamheid ten gevolge van gehoorklachten in welke vorm dan ook kan zoveel impact hebben op iemands leven. En daar kunnen we nog zo veel in betekenen. Technische oplossingen, maar ook vanuit de psychosociale vakgebieden kunnen we het verschil maken in dat leven. Gehoord worden, een luisterend oor bieden, het gevoel hebben er bij te horen, zijn aspecten die zo belangrijk zijn om ons mens te voelen. Dit met kunst bewust maken, het gesprek te kunnen aangaan om gehoorklachten bespreekbaar te maken, dat is de kern van zijn tentoonstelling ‘Horen, zien en voelen’.

Nog tot en met 14 april te zien in de grote zaal van Museum Valkenburg.

Lezing ‘Empathie en Polarisatie’, Dr. Ankie Hoefnagels

Op zondag 24 maart vindt om 11 uur de lezing van Dr. Ankie Hoefnagels. De titel van haar lezing is: ‘Empathie en Polarisatie’. In haar lezing zal zij ingaan op de werken van Ans Repkes. Deze expositie is nog tot en met 31 maart te zien in het museum. Het werk van Ans Repkes is een uitgestoken hand. Om de dialoog met de ander aan te gaan, de ander te ontmoeten, te luisteren en gemeenschappelijke grond te vinden. Het is een pleidooi voor ruimdenkendheid. In haar lezing gaat Ankie Hoefnagels in op het belang van empathie en geeft zij handvatten om empathie te bevorderen. Dr Ankie Hoefnagels is lector aan Zuyd Hogeschool. In haar onderzoek en onderwijs houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van het vermogen bij jonge mensen om effectief en gepast om te gaan met diversiteit, of dat nu cultuur, gender of leeftijd is. Ankie is tevens columnist bij De Limburger en analist onderwijs en maatschappij bij L1Radio.

U kunt zich aanmelden voor deze lezingen door een mail te sturen naar: reserveer@museumvalkenburg.nl met vermelding van de lezing uw naam en het aantal personen.

—– NOOT VOOR DE REDACTIE —–

Voor nadere inlichtingen over deze lezingen kunt u contact opnemen met Jolanda Rikers, bestuurslid marketing tel 06 1111 4849 of met het museum.

Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul

info@museumvalkenburg.nl

Beeldmateriaal kunt u downloaden via onderstaand ‘Media Pack’.